tisdag, januari 08, 2008

lagar mot dåligt kaffe

Att det finns alldeles för mycket dåligt kaffe i världen (och i Sverige) vet nog redan dom flesta av oss som gillar kaffe. Fast i rättvisans namn ska jag väl påpeka att det finns mycket gott kaffe också. En som instämmer med att det finns alldeles för mycket dåligt kaffe i världen är den italienska politikern Marco Lion som vill lagstifta hur en riktig espresso och cappuccino ska smaka. Marco Lion menar att många klassiska italienska drycker och matprodukter förvanskas och nu ska parlamentet diskutera om kaffebryggning borde certifieras. Klart man ska göra vad man kan för att få bort allt dåligt kaffe. Det här är allvarliga och viktigt saker. Iallafall för oss hängivna kaffedrickare.

Enlingt det italienska nationella espressoinstitutet bryggs en riktig espresso av sju gram kaffepulver vid 88 graders värme under minst 23 sekunder och högst 27 sekunder.

Som jag skrivit förut är min kaffefavorit en spansk cortado som är en espresso med en liten skvätt varm mjölk. Tyvärr känner jag inte till något ställe i Uppsala där jag kan få en god cortoado. En cappuccino är inte heller fel och jag gillar hemmagjort svenskt bryggkaffe gärna tillagat och serverat i mitt kök.

Inga kommentarer: