söndag, januari 20, 2008

spådomar och rosmarin

För ganska många år sen pluggade jag spanska i Sevilla som är Andalusiens största stad och en otroligt vacker stad med härlig stämning. Jag hyrde en liten lägenhet i dom gamla kvarteren nära katedralen. Katedralen är en av världens största och besöks av mängder av turister. Det är faktiskt den enda kyrka jag har varit i där man var tvungen att betala inträdesbiljett för att gå in.

I Spanien bor cirka 600000 romer , hälften av dessa bor i Andalusien i sydligaste Spanien. Spaniens romer eller gitanos som man säger på spanska har påverkat kulturen med musik , konst och annat. Många har blivit framstående inom tjurfäktning och flamenco. Men ska man vara ärlig är gitanos många gånger inte särskilt integrerade i det spanska samhället utan umgås och lever med andra gitanos. Många gånger lever man i sämre bostadsområden , har sämre jobb och ekonomi. Bland spanjorer finns också många gånger en hel del fördomar mot gitanos trots att dom levt i landet i generationer. Romernas situation i Spanien skulle kunna bli ett väldigt långt och seriöst inlägg men jag måste erkänna att jag saknar kunskap och inte känner några spanska romer så då måste jag läsa på och fråga lite innan.

I Sevilla sålde många gitanos La Farola som är dom hemlösas tidning i staden. På torget utanför katedralen brukade romska kvinnor i traditionella kläder samlas för att spå turister och andra i handen. Man betalade en slant , fick en kvist rosmarin och dom läste din hand. Jag har aldrig blivit spådd i handen men har hört att rosmarinen får man för att den ska ge lycka. En person jag känner lät sig spås i handen och fick höra att han skulle få fyra barn. Han gick sen vidare till nästa kvinna och blev spådd och hon sa att han skulle få två barn. När han då invände och sa att
"men hon där borta sa ju att jag skulle få fyra barn" fick han svaret
"Ja ja , det är olika". Känns ju inte som helt seriösa spådomar då om det nu finns några seriösa spådomar. Han har nu två barn så det återstår väl att se om han nöjer sig med dom eller skaffar två till.


Rosmarin

3 kommentarer:

Nadia sa...

Många gånger har jag varit med om att dom försöker spå folk först och därefter kräva betalt för tjänster som egentligen aldrig efterfrågats. Men just det här med rosmarin verkarju mycket populärt, gärna vill de pracka på folk en kvist eller två.
Själv tycker jag nog många gånger att kvinnorna kan bli lite väl ihärdiga och påfrestande.

Sandbarnet sa...

Jo då, IHÄRDIGA kan de bli. Jag har bott i Sevilla i sammanlagt 3 år nu och fortfarande så haffar de mig varje gång jag går förbi "Rubia!".

Men jag lyckas ignorera dem VARJE gång och till sist ger de med sig.

Vad det gäller betalning så har jag också flera gånger sett dem kräva pengar efter att de har "spått" någon.

Jag jobbade tidigare precis bredvid katedralen och passerade där varje dag. Från restaurangens terass fick man dessutom också de ett och annat. Ofta var det just blonda kvinnor de hade fått i sina "klor" och jag betvivlar starkt att de visste vad de hade hamnat i. Ofta förstod de nog inte ens vad dessa kvinnor sa.

Jag tycker att det är synd att de "hänger" där. Kanske stör de inte alltför många, men de kan lätt få en negativ effekt för resterande romer, som faktiskt lyckats smälta in i samhället. (Jag känner en del som inte alls är så påstridiga som dessa kvinnor.)

Thérèse sa...

Nadia - Håller med dig att dom verkligen kan vara ihärdiga och påfrestande.

Sandbarnet - håller med om att dom kan vara väldigt jobbiga och precis som du skriver kan det lätt få en negativ effekt för övriga romer som lyckas smlta in i samhället.