lördag, januari 05, 2008

arbetsförmedlingen och a-kassa

Det har gått över ett år sen jag flyttade till Sverige från Madrid. Visst saknar jag fortfarande Spanien och Madrid men samtidigt har jag fått en vardag här och trivs ganska bra. Barnen trivs i sina skolor och vi gillar vår lägenhet. Spanien och Madrid finns ju kvar om jag vill bo där i framtiden eller bara resa dit på besök.

Även om det gått ganska lång tid sen jag kom tillbaka till Sverige tänkte jag skriva om det. Har man som jag bott utomlands i ett år eller mer och kommer tillbaka till Sverige och ska söka jobb hamnar man hos arbetsförmedlingen. Eller där hamnar väl alla arbetslösa oavsett vr man bor eller har bott. Jag har inte så mycket erfarenhet av arbetsförmedlingen men fick väl inte så positivt intryck när jag var där för ett år sen. Mitt intryck var att dom mer kontrollerade att du sökte jobb än hjälpte dig med jobbsökandet och tips. Naturligtvis varierar det säkert mellan olika arbetsförmedlingar hur engagerad personalen är och var dom gör. Men den arbetsförmedling jag var på kändes mer som en kontrollmyndighet som skulle kolla att du inte fuskade med a-kassan och hotade rapportera till a-kassan i tid och otid. Har man a-kassa måste man ju regelbundet ha kontakt med arbetsförmedlingen oavsett om man tycker det går utmärkt att söka jobb utan dom eller inte.

Har man bott utomlands och inte har jobb i Sverige verkar man inte ha rätt till någon a-kassa oavsett om man har jobbat heltid utlandet eller ej. Jag hade jobbat ganska lite i Madrid och dessutom svart men skulle väl kunna fixa fram något intyg ändå. Men svenska myndigheter verkar väldigt ointresserade av utländska intyg. När min son som är autistisk skulle få en ny läkare för att vi flyttat till en ny svensk stad krävdes att jag skickade kopior på alla hans journaler. Jag fixade kopior från läkaren i Madrid också men dessa ville man inte ha fast jag erbjöd mig att översätta och dom påstod att dom hade personal som kunde läsa spanska.

Hur som helst så var det a-kassa jag tänkte skriva om. Det är inte helt lätt att sitta i Madrid , Paris eller Aten och söka jobb i Stockholm , Lund eller Kiruna. Även om det naturligtvis går så är det betydligt lättare när man väl är på plats. I Madrid träffade jag faktiskt en svensk familj som hade hemlängtan och ville tillbaka till Sverige och sökte jobb för utan jobb kände dom att dom inte kunde flytta.

Man kan ju naturligtvis ha olika syn på hur a-kassan ska vara utformad , vilka regler som ska gälla och att arbetslösa måste flytta för att ta jobb på annan ort. Men ska vi ha ett gränslöst Europa som det pratas om så bör det väl vara lika enkelt att flytta från Landskrona till Borlänge som från Landskrona till Rom. A-kassan bör väl räkna den tid man har jobbat i Rom på samma sätt som den tid man har jobbat i Borlänge om man vill flytta tillbaka till Landskrona. Ska man var konsekvent med att arbetslösa ska tvingas flytta till en annan ort för jobb bör man väl i det gränslösa Europa även vara tvungen att ta ett jobb i Aten likaväl som i Kalmar.

Nu har jag själv aldrig haft a-kassa och tycker att reglerna ständigt verkar ändras. Jag har inte koll på vad som gäller nu och jag har inte haft kontakt med arbetsförmedlingen på ett år eftersom jag valde att plugga istället. Jag har inte hängt med så mycket i debatten om a-kassan så där kan jag inte ha så mycket synpunkter men naturligtvis tycker jag att man som arbetslös ska ha en ekonomisk trygghet av något slag. Jag tycker även att människor måste kunna flytta utan att förlora den oavsett om det är inom Sverige eller utomlands. Människor flyttar ju av andra skäl än rent ekonomiska. Så tror jag inte att fusket som det talas om är så utbrett varken med a-kassa eller andra socialförsäkringar. Dom flesta vill ha ett jobb. Knappast någon vill gå arbetslös i längden.

2 kommentarer:

Sofia sa...

Det är sant att svenska myndigheter inte hâller en särskilt konsekvent linje o ibland känns det som att de bara vill motarbeta en. Men vad jag förstâtt ska det iaf med löner inom Eu fungera sâ att man kan basera A-kassa pâ lön man tjänat i utlandet, det ska inte spela ngn roll var man jobbat. De verkar ha dâlig koll i Uppsala.

Thérèse sa...

Sofia - jag tycker också man borde kunna basera a-kassa på lön man tjänat inom EU men det verkade inte AF tycka när jag var där. Fast just nu är det inte aktuellt för mig iallafall men jag verkar inte vara den enda som fått liknade problem efter en utlandsvistelse. Nu jobbade jag väldigt lite och svart i Madrid men jag vet åtminstone tre personer som fått problem som jobbat heltid och vitt i Spanien. Håller med om att dom verkar ha dålig koll. Verkar som om deras tjänstemän (eller dom jag träffade iallafall) inte är så insatta i allt som gäller och man går ju dit för att få hjälp.