fredag, januari 04, 2008

luktutställning



Idag var jag till en av mina favorit teaffärer och köpte te. Jag är väldigt förtjust i te och dricker det i stora mängder i synnerhet grönt te. Här i stan brukar jag handla på två olika teaffärer som har många sorters te men är väldigt små och trånga. Man får stå och trängas i kö ett tag och vänta på sin tur. Många har inte bestämt sig när dom kommer till disken utan luktar på hur många olika teer som helst innan om till slut slår till på ett hekto earl grey eller något annat välkänt.

För ganska många år sen var jag på en luktutställning i den lilla staden El Puerto de Santa Maria som omgiven av underbara stränder ligger 2 mil från Cadiz i södra Spanien. Staden ligger på andra sidan Cadiz-bukten så det trevligaste sättet att ta sig till och från Cadiz är med den lilla färjan "El Vaporcito de El Puerto" som tar cirka 45 minuter. Cadiz är en av mina spanska favoritstäder och absolut värt ett besök.



Men luktutställning i El Puerto var det. Utställningen handlade egentligen om morerna i Andalusien. Morerna styrde Andalusien och stora delar av Spanien år 711-1492 och arvet efter dom är särskilt tydligt i södra Spanien. Utställningen var ganska liten men mycket välgjord , man hade byggt upp miljöer så som det kan ha sett ut. Det var väldigt interaktivt med datorer där man kunde få lära sig allt möjligt om morerna och deras livsstil. I ett stort rum fanns en luktutställning. Glaskaraffer med lock satt i hållare på väggen. Dessa innehöll olika dofter som var typiska i det moriska Andalusien. Parfymer , kryddor och annat kul. Det var bara att gå fram till valfri karaff , lyfta på locket , sticka fram näsan och sniffa. Kul idé även om man blev lite smått yr efter att ha luktat sig genom alla. Fast kul var det och utställningen var väldigt bra och intressant.

Jag tänkte att teaffärer skulle kunna ha ett sånt är luktrum där man kunde lukta på olika teer innan man bestämde sig för vad man ville köpa. Då skulle man också kunna gå in och lukta utan att köpa något. Idag tror jag att dom flesta ,liksom jag, skulle tycka det kändes ganska pinsamt att stå i kö en lång stund , komma fram till disken och lukta på 10-20 sorters te medan kön bakom en växer och sen inte köpa något. I affärer som säljer parfym kan man ofta gå runt och lukta på egen hand innan man bestämmer sig. Ni vet man sprutar parfym på dom där små pappstickorna luktar , slänger stickan , sniffar i en burk med kaffebönor innan man provluktar på nästa doft.


Teodling i Indien

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag handlade ofta på teaffären i Forumgallerian när jag bodde i Uppsala. Var finns den andra teaffären?

Nadia sa...

Att köpa te är alltid kul! I min lokala teaffär har de hällt upp alla sorter i små burkar som man kan lukta på i lugn och ro. Effektivt och bra mycket fräschare än när folk är tvungna att stoppa ner sina snoriga näsor i varje teburk.

Thérèse sa...

Johanna - jag handlar också oftast på Tehörnan i Forumgallerian (det var där jag var igår) men ibland också på Bönor och Blad på Stora Torget precis under café Storken. Så finns det en teaffär i Saluhallen också men där har jag aldrig köpt te.

Nadia - så det finns redan teaffärer som gör så? Vad bra och effektivt och som du skriver fräschare. Visst är det kul att köpa te