fredag, januari 04, 2008

olika men ändå lika

Med stort nöje läste jag Annas roliga inlägg om en skåning i Norrland. Inläggen finns här och här och kan verkligen rekommenderas. På tal om att rekommendera bloggar så måste jag rekommendera Taiwan mon amour som skrivs av Sara som just nu är i Tokyo. Full av vackra bilder och uppdateras ofta.

Summan av Annas inlägg om hennes besök i Umeå var att Umeå inte var så exotiskt och traditionellt utan en kosmopolitisk universitetsstad med studenter och lärare från hela världen.

Jag drog en långsökt parallell till när jag bodde i en indisk by på landsbygden i södra Rajasthan mitt ute i ingenstans. Visst är Indien exotiskt för en svensk och mycket olikt Sverige och Umeå. Ännu mer annorlunda är det på den indiska landsbygden där många lever väldigt traditionellt och mycket fattigt. I min by hade vi inte elektricitet eller toaletter och många var analfabeter.

Jag har många gånger fått frågan vad jag pratade om med familjen jag bodde hos. Faktiskt så pratades inte om särskilt exotiska saker alls utan dom pratade mycket om barn , mat , matlagning , skola , kläder , kärlek , förlossningar ja till och med sex. Fast naturligtvis var jag nyfiken och frågade ut dom om saker som hinduism , kamelerna , vidskepelse och annat. Många samtal med min indiska familj , där dom äldre medlemmarna var analfabeter och hade svultit mycket i sina liv , var inte särskilt exotiska. Man undrade vad man skulle laga till middag , hur man lagade viss mat , bekymrade sig hur det skulle gå för barnen, berättade roliga bus barnen hittat på , pratade om någon som var kär i någon eller om när man själv varit det, diskuterade färg och material på kläder och smycken , vad var snyggast och var köpte man bäst kläder och mycket annat.

Människor är egentligen ganska lika överallt och har många gånger likartade funderingar , glädjeämnen och bekymmer.

Fast självklart var det svårt i Indien också många gånger. Svårt att komma så nära så djup fattigdom och att vara så rik jämfört med dom. Ingen i min indiska by hade överhuvudtaget någon möjlighet att ge sig ut att resa och definitivt inte så långt bort som till Sverige. Så var det ibland jobbigt att leva under så enkla förhållanden. Insåg hur fantastiskt det är att ha en toalett med en dörr man kan låsa, en dusch , elektricitet , rinnande vatten och obegränsat med mat.

Men även om människor i grunden är rätt lika fast vi lever under olika förhållanden och med olika förutsättningar så kan man ju så klart generalisera och hitta en massa olikheter om man vill. Som jag brukar göra när jag skriver här om hur svenskar och spanjorer är , vad som är typiskt svenskt och så. Fast det är inte så seriöst menat och hittills har ingen tagit illa upp så jag lär fortsätta generalisera då och då.

Inga kommentarer: