fredag, januari 04, 2008

studentekonomi

Dags för lite gnäll igen. Sen ett år tillbaka försöker jag plugga. Det är tänkt att jag ska bli lärare någon gång. Ska komplettera vissa ämnen och sen läsa in lärarbehörighet. Så klart har min ekonomi blivit mycket sämre nu när jag pluggar och är ensam med barn. Det är ju alltid billigare att bo med någon. Det skrivs ju då och då i tidningarna hur mycket bättre ekonomi sambohushåll har jämfört med singlar. Det är dyrare att bo ensam på många sätt och två sambos som arbetar heltid bör inte ha alltför stora ekonomiska problem om dom inte har väldigt dyra vanor.

Men det som har slagit mig är hur dyrt det är att plugga. Kurslitteratur för en termin kan gå på ganska många tusenlappar. Själv köper jag rätt lite kurslitteratur , tycker det går utmärkt att låna fast ibland är det lång kö på böckerna. Så är det kåravgiften som är obligatorisk men bara på 130 kronor per termin. Själv har jag även betalat till nationen och då går det på 400 kronor per termin. Fast egentligen vet jag inte varför jag gjort det. På ett år har jag inte satt min fot på någon nation och jag tvivlar på att jag kommer att gå dit särskilt mycket i fortsättningen. Är inte så intresserad av studentikosa tillställningar och tror att dom flesta nationsbesökare är betydligt yngre än mig.

Håller med Johanna när man jobbar får man EGNA pengar som man inte behöver betala tillbaka och är man ledig så är man verkligen ledig. Studielånet är ju inte särskilt frikostigt och ska dessutom betalas tillbaka. Jag har jobbat extra en del men det är inte alltid man hinner och kan sköta både jobb och studier. Fast kan man det är det ganska skönt att ha en fot i "verkligheten" också när man pluggar. Många studenter jobbar hela sommaren och har inte en enda vecka ledigt på året.

Samtidigt som det är ganska dyrt och jobbigt för mångas ekonomi när man pluggar så är det en begränsad period och sen får man förhoppningsvis ett roligt och kanske lönande jobb. Fast tyvärr är det många som lägger ner tid och pengar på långa utbildningar som har svårt att få jobb och kanske inte alls kan försörja sig på det dom är utbildade till. Enligt statistiken är det värst för dom som går olika konstnärliga utbildningar att hitta jobb eller försörja sig som konstnär efter avslutad utbildning. Lättast har vissa tekniska utbildningar.

Nu ska jag väl säga att jag har allt annat än dyra vanor och kan leva på ganska lite pengar så jag lider inte så mycket av studentekonomin. Har dessutom själv valt att plugga och trivs ganska bra med det. Fast visst ska det bli skönt att bli klar , förhoppningsvis få ett jobb och en lön varje månad.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, jag kan inte sluta tycka att det är jobbigt att plugga - just med tanke på pengarna. Idag hörde mitt jobb av sig och undrade om jag inte kunde jobba lite idag och i helgen. Jag har ju bestämt mig att vara ledig från jobbet till den 18 januari för att dels kunna ägna mig lite åt studierna men också få ha lite "lediga" dagar (d.v.s. sovmorgon, för ledigt blir det ju inte när man har böcker att läsa och texter att skriva). Jag är glad att jag lyckades säga "nej, på grund av allt jag har till nästa veckas lektioner hinner jag tyvärr inte jobba just nu". Men det är klart att jag skulle vilja jobba med tanke på ekonomin... Men hur ska man hinna allt?

Jag har precis beställt lite kurslitteratur till första delkursen. Det är bara fyra böcker jag har beställt och det blev ca 380 kr, vilket ju är ganska lite för fyra böcker. Men det är pengar. Jag kollade på biblioteket men två av de böckerna har jag behövde tidigt i kursen är utlånade och kommer inte åter förrän det är försent för mig. Det känns lite surt att behöva köpa böcker som jag inte kommer ha nytta av senare. Många av de böckerna jag köpte till förra kursen är roliga böcker, jättebra tips för att komma igång och träna skrivandet, intervjuteknik och bra reportage. Böckerna jag behöver just nu är mycket tråkigare och inga jag känner något behov av att äga direkt... Men vad gör man.

Hur länge planerar du att plugga? Hoppas allt flyter på bra, trots brist på pengar. :)

Thérèse sa...

Johanna - jo jag vet det är jobbigt med böcker för det händer att dom är utlånade och det blir för sent att få tag i dom. Många böcker har man ju inte lust att köpa för man känner att man inte kommer att ha så mycket nytta av dom sen. Jag funderar på att sälja några böcker jag köpte förra terminen. Många kopierar ju böcker också för det blir billigare men det är ju inte lagligt. Fast kopiorna är bra för det känns lättare att anteckna i kopierade böcker än i original tycker jag. 380 kronor är inte så mycket för fyra kursböcker , det är ju vad många böcker kostar styck.

Visst är det jobbigt med tanke på ekonomin att plugga och inte alltid lätt att hinna med att jobba extra om man ska sköta skolan också. Fast jag trivs ändå bra med pluggandet just nu iallafall. Det blir väl cirka 2 år till... tror jag. Hur länge har du tänkt plugga?

Nejma sa...

Ojojoj, det där är ett ämne jag känner till allt för väl.:-( Det är dyrt att plugga! Även när man bor i Marocko och kan låna/kopiera de flesta böckerna. Men kursavgiften är vansinnigt hög i jämförelse med mina inkomster så jag är glad att jag kan jobba samtidigt som jag pluggar.

Fast mitt största problem just nu är hur jag ska få tiden att räcka till. Inte ens 3 veckor kvar till första tentorna och jag är inte klar med ett endaste ämne. Hilfe!!!! Misstänker starkt att jag får plugga hela sommaren och satsa på omtentorna i september. :-(

Anonym sa...

Jag vet inte. Efter B-kursen som jag börjar med om ett par veckor vet jag inte vad som händer. Jag ska not försöka komma in på journalistprogrammet i Sundsvall igen och det är tre år. Men kommer jag inte in, så vet jag inte vad jag ska göra. Skulle gärna vilja ha en journalistexameni bagaget, men vi får se.

Thérèse sa...

Nejma - ja det är både dyrt och svårt att få tiden att räcka till när man pluggar. Har man barn också , vilket ju faktiskt många studenter har , blir det ännu mindre tid att läsa. Hoppas det går bra för dig med pluggandet och att du klarar dina tentor.

Johanna - ja , då blir det en del studielån... Fast det är jättebra att skaffa sig en examen oavsett vad man kommer att jobba med sen. Tycker absolut du ska försöka komma in på journalistiken. Fast varför just i Sundsvall? Har dom någon speciell inriktning eller något där?

Anonym sa...

Nja, av allt jag har läst är det utbildningen i Sundsvall som verkar passa mig bäst. Jag kan tänka mig den som finns i Göteborg också, men av Göteborg och Sundsvall, väljer jag nog helst Sundsvall, eftersom jag där får både sommar och vinter... :) Det är dessutom lite billigare att bo där, och något närmare hem till Falun (jobbigt när man har en systerson... hehe). Mina lärare på journalistiken i Uppsala pratade också alltid så varmt om journalistprogrammet och bildjournalistprogrammet på Mittuniversitetet i Sundsvall. Jag skulle kunna tänka mig bildjournalistik också, men för det måste jag ha läst foto B och jag har bara läst A-kursen. Tyvärr kan man inte läsa foto B på Komvux, utan måste gå ett helt år på folkhögskola för att få behörighet. Det känns slöseri med både tid och pengar (studiemedel).