torsdag, januari 03, 2008

svensk tystnad

Fick en kommentar av Pumita under mitt förra inlägg om smällare i Indien om att man i Latinamerika också älskar smällare. Ofta hör man pang-pang under natten och undrar om det är skottlossning men det är bara fest och är det fest ska det höras. Jag kan inte annat än instämma efter mina resor i Latinamerika.

Även musik verkar man älska i Latinamerika för speciellt i dom Karibiska områdena hör man musik överallt. Ofta medryckande salsarytmer på högnivå i ganska raspiga högtalare. Väldigt trivsamt med musik , sol , värme och folkliv. Fast en gång hörde jag om en man som skulle bo i Venezualas huvudstad Caracas några år men flyttade hem för han stod inte ut med musiken och oväsendet.

Även i Alcobendas den lilla staden norr om Madrid där jag bodde hördes mycket mer musik överallt än i Sverige även om det inte var som i dom karibiska områden där jag har varit. Det som kan slå en när man kommer till Sverige efter en längre tid i utlandet är att det är så tyst. Trafiken är inte så intensiv och högljudd som i många länder , folklivet är både glesare och tystare. Här talar och skrattar man mer lågmält och skriker inte och diskuterar vilt. Musik spelas inte särskilt högt och absolut inte för sent på kvällen om det inte är på ett disco eller liknande. Svensk tystnad är exotisk.

Nu generaliserar jag så klart oerhört som jag alltid gör när jag skriver om kulturskillnader. Men det förstår ju alla ni som läser. Jag kan lätt nämna två undantag. När vi hade inflyttningsfest i Alcobendas var vi cirka 15 personer och det var inte stökigt på något sätt , visst hade vi musik men det var inte så rysligt sent när grannarna ringde Securitas som kom på besök. Här i Uppsala där jag bor nu har jag några grannar som spelar musik ofta , gärna , högt och sent. Dessutom kan dom duscha hur sent som helst och det vet ju alla att man inte får i ett flerfamiljshus. Fast det stör mig inte. Jag har inga problem att sova för att grannen spelar musik högt. Grannar som bråkar och sånt skulle störa och oroa mig en hel del men såna har jag inte som tur är.

2 kommentarer:

Anna Malaga sa...

Kan bara hâlla med. De flesta spanjorer gillar lite jaleo... de kan uppskatta tystnad, men helst bara korta stunder.

Thérèse sa...

Anna - ja , jag kan tänka mig att många spanjorer tycker det är för tyst i Sverige åtminstone om dom är här en längre tid.