söndag, januari 20, 2008

gemensam ekonomi

För många år sen var jag hemma hos ett par på fest. Dom hade nyligen flyttat ihop och på vare sak hade dom skrivit sitt namn så dom vid en eventuell separation skulle vet vilka grejer som var hans eller hennes. Även porslin , glas och bestick var märkta med namn. Kanske bra att göra men jag tycker nog det känns en aning märkligt. Flytta man ihop har man väl tänkt leva tillsammans och att förbereda sig på en eventuell separation redan i början skulle nog kännas underlig och lite trist även om man ofta läser hur bra det är att göra det.

Hur folk som flyttar ihop löser det här med ekonomin verkar variera kraftigt. En del har totalt gemensam ekonomi där bådas pengar är gemensamma och den som har (mest) pengar betalar räkningar och sånt. Andra har totalt separerad ekonomi och millimeter-rättvisa vem som ska betala vad. Man kan räkna ut vem som ringt mest , surfat mest, ätit mest eller vad det nu är och delar på så sätt räkningarna. Andra har totalt separerad ekonomi men delar alla räkningar rakt av. Andra kanske tycker att den som tjänar lite mer kan betala en större del av räkningarna fast man har separerad ekonomi.

Jag har en kompis som bor med sin man och barn och dom har olika matkonton. Köper och äter olika mat vid olika tider utom en måltid på helgen som dom brukar äta tillsammans. Dom kan låna bröd , mjölk eller något av den andra och sen köpa tillbaka. Dom har dels olika preferenser när det gäller mat och dels gör jobbtider att dom äter på olika tider.

Nu får naturligtvis alla lösa sin situation så som den känns bäst för båda. Fast jag kan inte låta bli att tycka att det är lite märkligt att människor som bott tillsammans i många år kan ha totalt separerad ekonomi och till och med låna pengar av varandra , även små summor. Men som sagt hur andra löser ekonomin förhållanden har jag egentligen inga synpunkter på. Alla ska så klart göra som känns bäst för just dom. Det är säkert klokt att tänka på sina pengar och hur man ska lösa det praktiska vid en eventuell separation men jag skulle nog ha svårt att vara sån själv.

5 kommentarer:

Lugnetetc sa...

Aha vad intressant: i helgen hade min bror och jag en diskussion om en släkting och hans fru som har små klistermärken på cd-skivorna hemma: en färg för honom och en för henne. Vi tyckte också att det inte är så positivt även om man ska beakta att båda har varit gifta tidigare... Jag har också haft ett annat förhållande tidigare men vi har verkligen gemensam ekonomi vad gäller de gemensamma utgifterna (hyra, mat, det som angår vår son). Vi köpter våra kläder mm med våra "egna" pengar såklart! Det skulle kännas konstigt att göra på ett annat sätt ju (jag kanske skulle få betalt för att jag ammar bebisen och att han därmed inte betalar för hans mat ;-)).

Anonym sa...

Jag tycker att man ska dela på räkningar, mat mm.. men sen ska båda ha konton för sig själv.. Jag menar.. kul för mannen att slita ihjäl sig bara för att frugan när den 25 kommer tänker shoppa upp alla hans pengar. ;) Och att sen vara millimeterexakta.. det ger ju ingen känsla av att man är tillsammans direkt.

Anna Malaga sa...

Hahaha...jag tror jag dör....
Hrm, alltsâ helt allvarligt, det verkar vara lite onödigt slöseri med tid för min del. Vi har alla pengar gemensamt. Om vi ska köpa nâgot större pratar vi om det.

Thérèse sa...

Fred - ha ha så det är alltså inget ovanligt.

Johanna - fast det är väl kul för frugan att shoppa upp makens lön. Nej men man får väl lösa det så det känns bra för båda

Anna - håller helt med dig

Tolken sa...

Håller med Anna också. Fast jag tror det kräver ganska mycket generositet från bägge sidor. Om man ska irritera sig på 10 kronor hit eller dit så tror jag knappast det funkar.