lördag, januari 12, 2008

Arn



Jag var ganska länge sugen på att göra som rysligt många andra svenskar och gå och se filmen om Arn som går på bio nu. Läste böckerna när dom kom för 9 år sen (andra och tredje boken kom för 7 respektive 8 år sen) och vad jag minns så gillade jag dom då. Som den historienörd jag är så brukar jag gilla historiska romaner.

Filmen har inte fått så bra kritik och jag har hört dom som sett den och blivit besvikna så jag tänkte jag skulle läsa om första boken. Gillade den inte alls lika mycket utan blev faktiskt ganska besviken. Arn är någon sorts superhjälte som vet och kan allt och är bäst på allt. Boken var kanske inte dålig men inte heller bra. Ska man vara elak är handlingen ungefär så här:

Arn växer upp i kloster , Arn sjunger för munkarna , aldrig har en gosse sjungit så vackert , Arn rider snabbast av alla på sin superhäst , Arn vinner bågskytte , Arn talar latin och franska , Arn är bäst med svärdet , Arn vinner bågskytte, Arn är en stilig ung man från en rik och fin familj, Arn träffar Cecilia, fagrare mö har aldrig skådats , Arn vinner bågskytte , de unga tu förenas i köttet , Arn rider snabbast av alla , Arn är god mot trälarna , Arn jagar , Arn röker kött , Arn vinner bågskytte , de unga tu förenas i köttet , Arn är skickligast med svärdet , de unga tu förenas i köttet , Arn vinner bågskytte.....

På fyllan förenas Arn och Cecilias syster i köttet. Att ha samlag med två systrar är en svår synd För det blir han dömd att åka till det heliga landet och i 20 år slåss med tempelriddarna mot dom onda muslimerna. Cecilia som inte visste att Arn och hennes syster haft ett "one-night-stand" blir också dömd , hon spärras in i kloster i 20 år. Dessutom är hon med barn efter allt förenade i köttet Arn och hon ägnat sig åt.

Nu kanske jag är onödigt elak. Vet inte varför jag tyckte böckerna var ganska bra förut men blev besviken nu och känner inte för att se filmen. Är det någon som har sett filmen som tycker att jag borde tänka om och ge den en chans? Normalt brukar jag gilla historiska filmer likväl som historiska romaner.

6 kommentarer:

Pumita sa...

Jag måste vara en av de få i Sverige som inte rusar efter biljetterna till Arn. Har inte läst boken (böckerna?) och kommer inte att göra heller. Nej, det är ingen principsak. Det är bara så många andra böcker så går före. Har precis börjat läsa "Mig äger ingen" och den verkar lovande. Återkommer kanske med en rapport senare.

Anna Malaga sa...

Hahaha, det var den bästa recension jag har läst pâ länge!
Om filmen hörde jag att den manlige skâdespelaren vâgade vägra sexscener. Han kanske ocksâ tyckte att det blev lite väl mycket förenande i köttet...

Thérèse sa...

Pumita - jag har läst dom två första böckerna när dom kom , läste om första nu och blev besviken. Tänker nog inte se filmen. Håller med att det finns många andra böcker som borde gå före. Jag läste nyligen Mig äger ingen och gillade den.

Anna - Ha ha ville han inte förenas i köttet. Hörde att filmen innehåller en hel del kärlelsscener men boken är ganska kysk faktiskt. Det tar 300 sidor innan dom unga tu träffas , sen är det mest att dom pussas , lägger sig i gröngräset och så blir hon gravid så läsaren får gissa vad dom unga tu sysslar med. Sen säger en munk eller präst nåt om att dom förenats i köttet utan att vara gifta. När Arn på fyllan förenas i köttet med Cecilias syster får man veta att han gjort sådant med en kvinna som hör äktenskapet till

christel sa...

Vilket uttryck! "Förenas i köttet" :)

Har inte läst Arnböckerna och kommer inte göra det heller, nu vet jag ju vad som händer efter din historia, tack för den, den var bra!

Sofia sa...

Dâ är väl jag den enda här som bâde läst böckerna och sett filmen :) Jag tyckte böckerna var hyggliga när jag läste dem, om man tar det för ren underhâllning. Arn framställs ju som en superhjälte, men det ingâr liksom i Guillous stil. Sâ jag förväntade mig väl att filmen skulle vara ngn sorts actionfilm, men sâ var det inte. Den liknar väldigt mkt din beskrivning av första boken. Väldigt lângsam, mkt trânande blickar och rullande i gräset till smäktande strâkar. Sen fâr man tänka sig resten själv. De 20 âren i Israel är över pâ 10 min känns det som. Trist att de inte lyckats göra mer med en sâ stor budget! Jag tyckte böckerna var bättre än filmen.

Thérèse sa...

Christel - uttrycket hittade jag i boken. Förstår att du inte tänker läsa dom.

Sofia - nja nu blev jag väl inte så sugen på att se filmen. Kanske hyr jag den senare någon gång eller så låter jag bli...