fredag, januari 11, 2008

tinto de verano , sangria och clara

Det här blir en fortsättning på inlägget nedan. I Spanien blandar man inte bara rött vin och coca cola utan även rött vin och casera som är en läsk som påminner om sprite eller sockerdricka fast inte riktigt lika söt. Hälften rött vin och hälften casera massor av is och en citronskiva blir drycken tinto de verano som betyder sommarvin. Serveras oftast i raka , höga glas om man beställerdet ute. En personlig favorit. Mycket gott.



Precis som den mer välkända vinblandningen Sangria finns också tinto de verano färdigblandad på flaska. Väldigt billigt att köpa i spanska snabbköp. Fast det är väldigt enkelt att blanda sin egen tinto de verano. Personligen fördrar jag tinto de verano framför sangria som jag tycker är lite väl söt.



Läste någonstans att på Costa del Sol i södra Spanien dricker turisterna sangria och lokalbefolkningen tinto de verano. Kanske ligger det något i det för mitt intryck är att sangria inte är så enormt populärt bland spanjorer även om det säljs färdigblandat på tetror överallt. Ordet sangria kommer förresten från sangre som betyder blod på spanska.



Det finns många varianter av sangria men den brukar förutom rött vin innehålla fruktbitar , kanel , honung eller socker , mineralvatten och en skvätt konjak.
Naturligtvis kan man göra sin egen sangria. Ett recept på svenska finns här

I Spanien nöjer man sig inte med att blanda ut vin och sprit utan man häller också casera (sockerdricka) i öl och får då drycken clara. Jag har aldrig provat clara , tycker det låter underligt och jag är ingen större öldrickare , föredrar i allmänhet vin. Har känslan av att det mest är ungdomar som dricker clara i Spanien. Minns att min svenska farmor blandade öl och sockerdricka ibland.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Clara är faktiskt jättegott! Mer läskande än öl och så blir det ju lite mindre alkohol också. Brukar dricka det på sommaren när man vill ha en mer stillsam kväll. Det brukar ju oftast vara billigare med en cana (öl) eller en clara än t ex coca cola och när jag var fattig student blev claran därför ett bra alternativ.

Thérèse sa...

Anna - jag är skeptisk men jag borde väl prova innan jag dömer ut clara. Annars bra grej att späda alkoholen.

Monica sa...

Här i barcelona är det med citronläsk (fanta limón (eller annat märke :-) som man blandar öl för att fâ clara. Det är supergott! Citronläsken gör det superfräscht! Blir rentav lite sugen pà en...

ps (har hört att man gör sâ i england med, men dâ heter det shanty el nât)

Thérèse sa...

Monica - tycker det låter godare att blanda ölen med citronläsk än med sockerdricka. Fast jag har inte provat något av det. Jag har också hört att det heter shanty i England och i Frankrike kallas det panache tror jag.