tisdag, januari 22, 2008

Super Atlas och monsterkorv

2 mil norr om Uppsala i det lilla samhället Björklinge ligger gatuköket My Number One som påstås servera Sveriges största hamburgare. Burgaren heter Super Atlas och består av 600 gram kött, tre stekta ägg, tre lager bacon, sallad, tomat och gurka. 450 gram strips och tre läsk ingår i måltiden som kostar 199 kronor. Lyckas man vräka i sig allt på 45 minuter får man sin bild på väggen i gatuköket. Jag blir både lite smått äcklad och fascinerad på samma gång. Eftersom jag inte äter kött eller så enorma portioner kommer jag inte att prova. Men jag blir lite sugen på att hitta en storätare som gillar kött och åka ut dit och se när han eller hon visar upp sin storätar-talang. Lite imponerad skulle jag nog bli om han eller hon lyckades få i sig hela måltiden på 45 minuter. Det skulle definitivt bli dokumenterat här på bloggen.


Sugen?

I Göteborg där jag har bott finns ett gatukök på paradgatan Avenyn som heter Jonsborg som serverar en monsterkorv. Det är en hel falukorv med bacon runt om i baguette. Med massor av mos ovanpå och två portioner västkustsallad. Det kalaset går på 99 kronor och enligt ägaren innehåller måltiden 1800 kalorier. Också det känns lite väl extremt. Behöver och orkar någon verkligen äta så mycket?


monsterkorv

Vilken enorm köttfrossa dessa två rätter är. Verkar inte helt sunt att vräka i sig såna mängder kött.

10 kommentarer:

Anna Malaga sa...

Var är Niklas?
Själv föredrar jag kassakillen...

Per sa...

Mmm, det vattnas i munnen! Monsterkorven var väl bara falukorv så det är ju inte så fantastiskt, men monsterburgaren låter häftigt att äta. Tror att jag tar en sväng till Björklinge. Men var det inte lite snålt med läsk? I supersize-me dricker dom väl ur nån hink?

Appropå storätare så känner jag en sådan, fast han är dessvärre vegetarian.

Anonym sa...

Vilken feeeeeeesssst!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Thérèse sa...

Anna - ha ha , kassakillen ser väldigt glad ut iallafall.

Per - jag känner också en vegetarian som är en ruggig storätare. Han äter verkligen enorma mängder. Hade burgaren varit vegetarisk hade han lätt satt i sig den.

Niklas - verklig köttfest eller hur?

Pumita sa...

Neeeej, det där ser ju helt groteskt ut! Korven menar jag. Hamburgaren kan man iaf titta på utan att kräkas direkt. ;)

Anonym sa...

Hahaha, JÄVLAR vilken hamburgare! Vem orkar äta en sådan? Stor korv också. Falukorv liksom?! Vem orkar en äta en sådan, undrar jag om den med...

Björklinge har jag varit mycket i, men det där har jag aldrig hört talas om...

Thérèse sa...

Pumita - visst ser det groteskt ut. Tycker även hamburgaren gör en lätt illamående att titta på.

Johanna - ja visst är det sjukt. En av tio som beställer hamburgaren klarar tydligen att få i sig den inom 45 minuter som krävs för att man ska få sitt foto på väggen.

Vad har du gjort i Björklinge? Jag har också varit där några gånger. Hade en kompis som bodde där ett tag.

Anonym sa...

En klasskompis i Uppsala bodde hos sina föräldrar i Björklinge, så där har jag hängt, varit på fest, firat nyår och ätit på pizza på pizzeria... :)

Anonym sa...

Korvkillen på bilden är en läbbig en. Han är min granne.

ifestos sa...

David Panagiotis alias Panagiotis Mpaltatzis i Grekland, lurade folk pa

borsen nar greklans skulle me sin drachmed ga over till euro, det hande sex

manader innan ar 2000.
Panagiotis firma gick sa daligt pastar han att den var tvungen att stanga.

ar 2005 oppnar han sin affar i Sverige. ar 2007 hade han plotsligt en summa

av 4 miljoner kronor i banken, han sager att affaren har gatt jatte bra,

och att svenskat gillar stora rejala portioner.