torsdag, januari 17, 2008

konstgjort kött

Här hittade jag en artikel om något märkligt. I Holland forskar man på att ta fram konstgjort kött. Man odlar köttceller i ett laboratorium som enligt artikeln ska mångfaldiga sig själva med någon näringslösning. Sen måste dom odlade köttcellerna "tränas" för att få samma konsistens , storlek, densitet och smak som köttceller från djur eftersom riktiga djur rör på sig och det ger tydligen köttet dess smak och densitet.

Två sådana ”träningstekniker” för konstgjorda köttceller är redan under utprövande. Den ena metoden handlar om att fett- och muskelceller i tunna lager sträcks ut på särskilda membraner, för att man ska få fram ”köttark” med rätt konsistens, som sedan ska kunna malas ned till köttfärs, eller pressas ihop till rätt sorts köttimitation (exempelvis korv, köttbullar eller till och med en konstgjord stek). Den andra metoden går ut på att odla köttvävnad på en sorts ”pärlor” som ansätts för temperaturförändringar och därigenom kommer att sträcka ut köttet till en vävnadsmassa som sedan kan skördas.

Problemet med det här är att tekniken fortfarande är dyr så ännu finns inte det konstgjorda köttet att köpa.

Personligen tycker jag det låter väldigt skumt och suspekt. Trots att jag är vegetarian och aldrig skulle äta kött tycker jag det här låter mycket märkligt och kan inte förstå efterfrågan. Vill man ha kött så vill man väl ha äkta vara det vill säga muskelfibrer från döda djur och inte något märkligt konstgjort "kött" tillverkat i ett laboratorium.

Vill man inte äta äkta kött från döda djur så finns det ju idag en rad substitut som känns betydligt mindre märkliga som quorn , sojakött , tofu , tempeh och tzay.



På bilden som jag lånat från Aftonbladet tycker jag inte heller att det konstgjorda köttet ser särskilt aptitligt ut. Även om jag inte tycker att äkta kött ser så aptitligt ut heller så hade jag absolut hellre valt äkta vara om jag måste äta något av det. Fast det kommer jag inte att göra , både äkta och konstgjort kött går bort för min del även om jag förstår och tycker det är okey att andra vill äta kött trots att man klarar sig utmärkt utan.

Fast det kanske bara är jag som är överdrivet skeptisk mot tillsatser och tillverkningsmetoder jag inte känner till.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Konstgjort kött förefaller absurt och essensiellt förfelat.

Ty i miljontals år har den globala naturlagen varit "att äta eller ätas". Detta har i sin tur medfört den spännande kampen mellan rovdjur och dess byte, eller om man så vill: jaktens tjusning. Djungelns lag, helt enkelt.

Om kött i framtiden skapas på konstgjord väg försvinner ju den ovan nämnda urgamla dramaturgin som världsaltet grundar sig på.

Detta vore tvivelsutan av ondo.

Thérèse sa...

Niklas - ha ha men dom flesta som äter kött dödar , flår och styckar inte djuret självt innan tillagning. Dessutom är det mesta av köttet som äts i Sverige från slakterier och att fösa in djur i en lastbil , köra dom till ett slakteri och döda dom där är knappast någon jaktens tjusning

Anonym sa...

Ok, jag medger att det på slakterier knappast kan förekomma någon förtjusande jakt i reell mening.
Men likafullt finns en härlig dos dramaturgi i själva slaktögonblicket. Detta moment är oundgängligt och får inte förloras.

Cliff Hanger sa...

Jag tycker i o f s att sojakött känns väldigt märkligt. Men konstgjort kött är faktiskt ännu märkligare.

Pumita sa...

Det där ser ju ut som silikon! Blääk!

Sara sa...

Jag äter väldigt lite kött, och trots alla rön om att det är svart att ersätta kött med annat sa funkar det finfint. Sa vad är behovet med konstgjort kött? Det känns lite osunt?

Sara sa...

Jag kan i o f s tycka att det är bra med att forksa pa nya sätt att ta fram mat, om det kan gynna människor som inte har tillräckligt, men fragan är om det hPar gör det?

Thérèse sa...

Niklas - dramaturgi i slaktögonblicket? Icke!

Cliff hanger - håller delvis med dig. Har hört benämningen vegetariskt kött också om sojakött och det är ju ett märkligt uttryck. Fast sojakött är gott.

Pumita - ja inte ser det gott ut

Sara - Visst jag förstår och håller med om att det kan vara bra att forska på nya sätt att ta fram mat till dom som inte har tillräckligt. Men det här lät äckligt. Man klarar sig utmärkt utan kött , jag har inte ätit kött eller fisk på 21 år och tänker inte börja.