onsdag, januari 30, 2008

golfkommentarer

Jag har nog fördomar om golfare. Fast jag borde verkligen inte ha det. Jag vet att alla inte heter Frippe och klagar på skatter och bidrag och diskuterar aktieaffärer under golfrundan. Jag har själv provat att spela en gång för längesen och tyckte det var kul. Dom jag känner som spelar golf är vanliga och trevliga personer.

Men ändå har jag fördomar. Som Douglas McDouglas sa till Stig-Helmer i filmen Den ofrivilliga golfaren "Ge mig en man med stora händer , stora fötter och ingen hjärna och jag ska göra en golfare av honom."

Det är ju inte bara Frippe som spelar golf. Även Nodkoreas stora landsfader Kim jong-Il spelar golf. Han är tydligen en talang på området för han gjorde fem hole-in-one och gick på 38 under par första gången han spelade. Detta rapporterades officiellt från Pyongyang, så det måste vara sant.Kom sen inte och påstå att golf är svårt. För alla som inte begriper sig på golf så innebär det att han klarade banan på 38 färre slag än vad en bra spelare klarar.

En stor behållning med golf på svensk TV är den välkända golfkommentatorn Göran Zachrisson som verkligen kan beskriva spelet med sina speciella kommentarer. Vad sägs om följande kavalkad av citat:

  • Scandinavian Masters spelas i år på Forsgården, vilken fantastisk bana och framför allt, vilka räkmackor!
  • Greenen ser ut som en fläskkotlett, fast mindre....
  • Han svingar som en sockerbit i en telefonkiosk.
  • Han är 3.5 meter lång... jag överdriver inte. Alltså, han är drygt 2 meter lång!
  • Nu står han där och ser ut som en bläckfisk som nyss fallit ner från ett träd.
  • Han är en av ytterst få som kan köra bil utan bensin!
  • Han är här för att lära sig att åka buss i Europa.
  • Greenen ser så liten ut härifrån så man undrar hur de fått fast den vid marken.
  • Bollen landar på green som en fjäril med ömma fötter.
  • Bollen rullar fortare nerför än uppför!
  • Den här putten är från ett sådant avstånd att antingen går den i eller så missar han.
  • Det är ovanligt att golfspelare kommer ifrån London. Där finns ju så mycket annat att göra som t.ex. äta hamburgare.
  • Där går han och runkar runt bollen.
  • Han sökte en oönskad vattenkontakt, vilket framgår av denna repris.
  • Han är byggd som en järnetta och går att skicka portofritt över hela världen.
  • Ni ser hur fint bollen rullar. Den är som en råtta utan ben.
  • Vad är det de har där? En trasig pool? Ska de flyga iväg med den?
  • Vädret idag är helt perfekt... alltså helt fel!
  • Det är när det går långsamt som man förlorar sekunder!
  • Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet.
  • Det enda jag kan säga om den här putten är hur mycket klockan är...
  • Sanningen är den att jag kan lika mycket om golf som en fågel om en fisk.
  • Hey boy, Per slår lika snabbt som en delfin i string
  • Här står höjdarna och pratar utanför klubbhuset. Men... Är det inte en såsfläck på slipsen?
  • Jag kan åka till Sverige och tillbaka lika snabbt som Henrik Stenson slår bollen.
En del av Göran Zachrissons sköna och underhållande kommentarer finns samla på den här sidan


Som sagt alla som spelar golf heter inte Frippe utan på den här bilden ser man Che Guevara och Fidel Castro gå en golfrunda på Kuba någon gång på 1960-talet.

4 kommentarer:

Cliff Hanger sa...

Underbara Zachrisson-citat! :-)

Visst är det många snobbar som spelar golf, även om det blivit folkligare på sistone. Höginkomsttagarna är fortfarande överrepresenterade.

Själv tycker jag att det är väldigt roligt att spela golf, men håller mig till pay-and-play-banor, där vem som helst (utan dyrt medlemsskap eller grönt kort) får spela relativt billigt. Pröva du med någon gång! Fast öva först på att träffa bollen på en golf range (finns bl a vid de flesta golfbanor). Klubbor finns att hyra.

Thérèse sa...

Clif hanger - visst är citaten underhållande. Zachrisson är verkligen behållningen med att titta på golf. Jag har provat golf men det var i gymnasiet så det är ett tag sen. Tänkte faktiskt att jag kanske skulle prova i vår eller sommar igen. Håller med om att jag inte borde ha så mycket fördomar , golf har nog blivit folkligare och det beror nog mycket på vilken bana man spelar på. Dom jag känner som spelar golf är inte heller några snobbar utan hur trevliga som helst.

Anonym sa...

(..fast jag tolkar Cliff Hanger också som att han faktiskt instämmer i att höginkomsttagarna är överrepresenterade, och då är det ju inte bara en fördom.. även om mer vanligt folk spelar nu.)

Jag vet inte om jag lägger någon sorts smolk i någon sorts glädjebägare nu, eller om det är meningen att det skall vara uppenbart, men bilden på Che och Fidel ser ganska manipulerad ut. Jag kan visserligen tänka mig att de faktiskt har gjort det, men har svårare att tänka mig att Che skulle glömma sin skugga.

Men nu kanske jag sparkar in öppna dörrar, förstås.

(Och ja, Zachrissons citat är fantastiska. :) )

Anonym sa...

Its not my first time to go to see this web site, i am visiting this website dailly and get pleasant data from here all the time.



Look at my weblog ポールスミス 時計