lördag, januari 26, 2008

stekt duva



Bilden ovan föreställer Plaza Mayor i den lilla staden Antigua i Guatemala. Antigua är en liten charmig stad som ligger uppe i bergen ganska nära landets huvudstad som har samma namn som landet. Antigua är populärt bland backpackers och här vimlar det av språkskolor. Det är billigt att plugga spanska så många som reser runt i Centralamerika stannar här en eller ett par veckor och bättrar på sina språkkunskaper. Det präglar verkligen den lilla staden. På barerna på kvällarna sitter utlänningar och diskuterar verbböjningar.

Staden är gammal och mysig men väldigt liten. I centrum ligger torget på bilden och här säljer mayakvinnor vackra och färgglada textilier. Här ligger stadens vackra kyrka La Merced och en rad restauranger. Torget är också fullt av duvor. Jag är inte speciellt förtjust i fåglar i allmänhet och tycker att stadsduvor i synnerhet kan vara ganska otrevliga. Dom är närgångna och känns inte särskilt renliga - luftens råttor brukar en kompis kalla dom. Det är nog en ganska bra beskrivning på stadsduvor. Själv tycker jag dock att råttor är trevligare än fåglar.

Utanför en restaurang ett stenkast från torget hade man en skylt där man lockade med att man serverade paloma frita con salsa curry det vill säga duva med currysås. Man kan ju bara spekulera i var restaurangen fick sina duvor ifrån...

När jag för många år sen pluggade i Sevilla i södra Spanien bodde jag vid det mysiga bilfria torget Plaza de San Francisco. Här ligger den vackra kyrkan med samma namn och torget är fullt av uteserveringar och närgångna duvor som människor matar. En gång när jag satt och drack en kaffe på torget så jag två killar i 10-12 års åldern som fångade en duva. Den ena killen stoppade duvan innanför jackan och så gick dom därifrån. Ordnade dom kanske familjens middag?

Nu äter ju inte jag fåglar överhuvudtaget men just duva tycker jag inte verkar så aptitligt att äta. Men jag kanske har fel. Fast det tror jag inte. Jag tvivlar på att det ens blir gott även om man dränker duvan i en god currysås.


gott?

13 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, det ser gott ut! Och om man håller nere antalet duvor i staden genom att äta upp dem, så slipper man också allt fågelbajs på gator och torg!

Thérèse sa...

Niklas - hålla nere antalet duvor i staden låter som en bra idé men varför äta dom? Det räcker väl att bara avliva dom

Anonym sa...

Nej, ty man skall icke slösa med guds gåvor. Det man dödar skall man äta.

Thérèse sa...

Niklas - så om man slår ihjäl en mygga , fluga eller geting ska den stoppas i munnen och ätas då?

Bandini sa...

Jag trodde att duvköt var jätte hård, omöjligt att ätta. men det vet jag inte. aldrig har testat.

Förresten, vilken tur du har, har varit i Madrid och för flera år sedan i Sevilla. Jag älskar Sevilla, en jätte fin stad!!!

"Y al alba blanca le contaré
lo que yo te amé
Seviiiiillaaaaaa
bandido ay! muero yo por ti
tu paloma fui
Seviiiiillaaaaaaa"

Hoppas du gillar sången.

Hälsning

Thérèse sa...

Bandini - för 10 år sen tillbringade jag 6 månader i Sevilla. Pluggade spanska. Jag älskar också den stan. En av dom vackraste i Spanien. Jag tror inte heller duvkött är särskilt gott och som du skriver ganska hårt. Tack för sången , den gillade jag ;)

Sara sa...

Det är skillnad på duvor och duvor! Stadsduvorna äter man vâl inte? I Frankrike är pigeon farci (fylld duva) en delikatess som måste beställas i förväg på restauranger... men i ärlighetens namn har jag aldrig provat. :)

Thérèse sa...

Sara - fast att det är en delikatess i Frankrike säger inte så mycket. Fransmän äter ju sniglar och den berömda restaurangen Tour d´Argent är känd för pressad anka som inte heller låter så gott... Missförstå mig inte jag är verkligen en stor frankofil men duvor , sniglar och pressad anka klarar jag mig utan. Jo jag förstår att det inte är stadsduva man äter eller hoppas inte iallafall

Cliff Hanger sa...

Två duvinlägg i rad! Ska du döpa om bloggen till Duvbloggen? ;-)

Jag tror nog att duva kan vara gott, även om jag inte tror att det är en delikatess. Men rent känslomässigt känns det lite äckligt att äta duva, eftersom man är van att se duvor i äckliga miljöer.

Thérèse sa...

Cliff hanger - duvblogg , usch vidrigt

Basilika sa...

Men det ar val skogsduva man ater? Den ser annorlunda ut an stadsduvan. Ar tjockare och har ljusare fjadermonstring, samt en vit ring runt halsen. Duva han vara gott men det ar inte sa varst mycket kott pa dem.

Antigua ar vackert! Tack for dina fina inlagg som far mig att minnas platser jag besokt samt vacker min nyfikenhet kring nya platser.

Thérèse sa...

Basilika - tack , vad snällt skrivet

Anonym sa...

Råkade halka in på denna tråd från -08.

Vill bara påpeka att duva är en riktig delikatess. Har bland annat serverats på nobelprismiddagen.
Kommer du över att köpa duva över disk så får du pröjsa runt 800 kr/kg.

Mkt bättre kött är tex gris osv.

:-)