tisdag, maj 01, 2007

Covadonga

Eftersom jag tänkte skriva en del om Spanien där jag har bott så tänkte jag att jag skulle nämna att kronprins Felipe och hans hustru kronprinsessan Letizia Ortiz fick sitt andra barn i förrgår (29 april). Sedan tidigare har dom dottern Leonor som föddes 31 oktober 2005. Om inte Felipe och Letzia får en son kommer Leonor en dag att bli spansk drottning. Troligen blir hon det ändå för det har talats om att ändra lagen så den förstfödda ärver tronen oavsett kön. En så lagändring kommer nog relativt snart i Spanien.

Nu är inte mitt intresse för kungliga särskil stort oavsett dom kunglias nationalitet. Inte heller har jag väl så djupa kunskaper på området men jag ärintresserad av historia och d är det oundvikligt att då och då stöta på kungliga.

Den spanska kronprinsen har titeln Prins av Asturias. Den titeln bär alla spanska tronarvingar sedan 1300-talet. Bakgrunden hittar vi i Covadonga-grottan i provinsen Asturias. 711 gick morerna över Gibraltar sund och la under sig större delen av den iberiska halvön. Morerna hade en övrlägsen krigsmakt och mötte int mycket motstånd så ganska snart var nästan hela nuvarande Spanien och Portugal en del av det stora muslimska kalifatet som styrdes från Bagdad.

Men när morerna 720 nådde bergen i Asturias i norra Spanien mötte dom på motstånd. Den kristna kungen Pelayo hade gömt sig med sina män i en grotta vid Covadonga. Har fick morerna känna på kristet motstånd så till slut gav dom upp. Det finns fantstiska , överdrivna siffror att Pelayo och hans 300 män besegrade 180000 morer där vid Covadonga. Sanningen är väl inte fullt så heroisk. Troligen gav morerna upp för att dom inte var så intresserade av bergen i Asturias.



Don Pelayo som var kung i ett litet rike i Asturias 718-36 har blivit något av en nationalhjälte i Spanien. Massor av turister vallfärdar till grottan i Covadonga och man brukar tala om att här födes det moderna Spanien. La Reconquista dvs. återerövringen av Spanien från morerna som fullbordades först 1492 då Granada , det sista moriska fästet föll sägs ha startat från dessa trakter.



Grottan i Covadonga heter La Cueva Santa den heliga grottan. Här finns en kyrka och inn i grottan där Pelayo ch hans män höll till finns en staty på Jungfru Maria.

Jag har själv aldrig varit i Asturias i norra Spanien. Tycker att norra Spanien verkar otroligt spännande och skulle gärna resa runt där mer.



Eftersom jag nämnde dom spanska kungliga i början av inlägget kan jag som kuriosa tala om att den före detta journalisten Letizia Ortiz som är kronprisessa och då också bär titeln Princesa de Asturias faktiskt är född och uppvuxen i den lilla staden Oviedo i Asturias. Hon har också varit gift innan hon träffade och gifte sig med kronprins Felipe. Något som fick en del konservativa spanjorer att höja på ögonbrynen. Jag har ändå intrycket av att både hon och Felipe är ganska populära i Spanien idag. Fast jag vet inte riktigt så om någon har en annan uppfattning , protestera gärna.

Om någon är intresserad av det spanska kungahuset har dom en hemsida

1 kommentar:

Anna Malaga sa...

Precis som du är jag inte sâ intresserad av kungligheter, men Felipe och Letizia är definitivt populära. Felipe mest för att han är lâng och snygg, men Letizia är ju bâde snygg, smart och pratar bra.
Folk höjde väldigt mycket pâ ögonbrynen över att hon var skild, men royalisterna var sâ desperata att de nog snart hade accepterat vad som helst, bara han gifte sig och fick en arvinge.