måndag, april 30, 2007

cykel



Jag har fått en cykel och är jätteglad. Min nya cykel är något modernare än den på bilden. Jag har knappt suttit på en cykel på 8.5 år. För 8.5 år sen bröt jag benet när jag ramlade illa med en cykel. Min lust att cykla gick ganska snabbt över och gångerna jag cyklat efter benbrottet är lätträknade. Fast nu är jag sugen igen och jag bor ju i en perfekt cykelstad. Hade tänkt begå premiär i fredags men vågade inte riktigt. Ska jag vara lite ärlig känns det lite smånervöst att börja cykla igen. Men det ska nog gå bra och jag räknar med premiär i veckan iallfall.

13 kommentarer:

Anonym sa...

Glöm inte cykelhjälmen!

Thérèse sa...

Johanna - ojdå , någon sån har jag inte skaffat än. Tänkt på att jag borde för jag kan ju inte köra utan och kräva att mina barn ska ha hjälm

Anonym sa...

Precis. Det är faktiskt fler än man tror som använder cykelhjälm. Sedan min syster var med om en cykelolycka och fick ligga på intensiven på Akademiska, använder nästan hela familjen hjälm. Jag erkänner att jag har fuskat en eller två gånger för att jag inte velat förstöra frisyren (lugg...). Fy på mig. Men cykelhjälm bör man ha!

Thérèse sa...

Johanna - ojdå det låter otäckt med din syster , hoppas hon är helt återställd idag. Jag känner igen det här , har du inte skrivit i din blogg om det för ganska längesen? Jag ska erkänna att jag inte tänkt så mycket på olyckor utan eftersom jag kräver att barnen ska ha hjälm när dom cyklar måste ju jag också ha det. Känns lite fel att kräva det av dom annars , lite dubbelmoral på nåt sätt. Så har jag ingen lugg att fördstöra heller eller en väldigt lång sån , lika lång som resten av håret.

Anonym sa...

Ja, jag har skrivit om det, efter att några killar skrikit "tönt!" efter mig efter att ha kommenterat min cykelhjälm... Det var förra sommaren, som jag berättade om hennes olycka. Snart två år senare är hon nästan återställd, men det tog ett år för henne att börja jobba heltid igen.

Precis, för att kunna säga till barnen att de ska ha hjälm, lär man ju nästan ha det själv för att det inte ska bli dubbelmoral. Många har ju som argument att de är vuxna och får bestämma själv, men det håller ju inte, en vuxen kan också ramla eller bli påkörd. Och eftesrom du inte har lugg kan du inte skylla på det. ;) Skaffa dig en hjälm och lycka till med cyklandet. ;)

Thérèse sa...

Johanna - just det. Konstigt att det där med cykelhjälm ska vara så laddat. En kompis som hade det fik höra av den betydligt äldre pojkvännen (så vi snackar ingen tonåring här) "Vad är det du har på huvudt? Skäms du inte att se ut så där?"

Nej ska man få barn att göra något kan man ju inte strunta i att göra det själv. Det sägs ju att barn gör som föräldrarna gör och intesom dom säger. Man kan ju t.ex inte röka och samtidigt förbjuda barnen att göra det. Kanske långsökt liknelse med cykelhjälm men ändå.

Vad skönt att det gick så bra för din syster trots allt. Fast ett år fö att komma tillbaka till jobbet låter somdet var väldigt allvarligt.

Anonym sa...

Ja, det var väldigt allvarligt, hon kunde nästan inte gå i början och fick flytta hem med rullstol och gåbord till föräldrarna. Men som sagt, hon har återhämtat sig och det är skönt det!

Barn gör inte som du säger, barn gör som du gör. Så sant, så sant.

Linda sa...

Jag älskade min cykel i Tokyo! Det var inget speciellt med den egentligen, hade inte ens växlar, men vilka äventyr den tog en med på. Det var fantastiskt. Man ser så mycket mer när man cyklar från plats till plats än när man tar t.ex. tunnelbana.

Thérèse sa...

Linda - cyklade dui Tokyo? Spontant tycker jag det låter lite små farligt men jag har ju aldrig varit i Toyo. Du bore nästan skriva ett inlägg om det. Håller med om att man ser så mycket mr än om man tar tunnelbana

Anonym sa...

Cykelhjälm och armbågsskydd och knäskydd, extra hjul? Ingen måtta på skyddandet här. Äsch. Om du inte ger dig ut i trafik och är på bilfritt område (ute på gården t ex) så borde du kunna fixa premiären utan skydd - men visst sedan bör du nog ha cykelhjälm. Dessutom verkar det obligatoriskt med cykelhjälm i Göteborg om man ska gå på Posten t ex, ialla fall om man ska tro antal lätt svettiga damer, med hjälm på och iklädda regnkläder som stiger in med lätt darriga knän och nervöst leende på läpparna. Undrar vad de egentligen gjort? :-) Seriöst nu: ha det kul och var rädd om dig.

Anonym sa...

Obs! Man kan plötsligt tappa kontrollen på cykeln och råka köra på en liten sten som gör att cykeln inte gör som man vill, även det är ett bilfritt och säkert område...

Anonym sa...

Visst, men man måste våga leva lite. Vi pratar en liten provtur! Å jag har total sympati med dina erfarenheter. Har likanande erfarenheter från en bilolycka, men livet fortsätter! Vare sig man vill eller inte. Det är där för att levas!

Thérèse sa...

Karlavagnen - haha jag håller med dig också , jag har aldrig tänkt på eller använt hjälm när jag har cyklat förut. Jag har ju inte direkt kört några racercyklar utan det har varit lugnt "svensson-cyklande". Fast nu är det lag på att alla under 15 år ska ha hjälm på cykel och ska jag få på mina barn hjälm så borde jag själv föregå med gott exempel

Johanna - javisst är det så