lördag, maj 05, 2007

valdeltagande

Imorgon är det presidentval i Frankrike och jag har ju redan skrivit en del om det. Eftersom jag är en frankofil av stora mått så har jag naturligtvis följt rapporteringen kring valet. Fast bara i svensk media och från Sverige. Hur det går vågar jag inte sia om för det verkar jämt med liten fördel för Sarkozy men det vore häftigt med en kvinnlig president.

En bra sak är iallfall att i första valomgången var valdeltagandet högt. Troligen blir det så även i den slutliga omgången imorgon. Även om jag inte varit i Frankrike under valkampanjen har jag fått intrycket att folk är ovanligt engagerade den här gången. Kanske beror det på att Le Pen för fem år sen gick vidare till andra valomgången , något som chockade många fransmän och övriga européer.

Så imorgon kväll får vi troligen rapporet om ett högt valdeltagande. Det är kul att människor samlas ute på barer framför storbildsskärmar för att följa kanidaternas debatt. Tydligen hördes både burop och applåder där folk samlades så det verkar inte vara någon brist på engagemang. Får lite känslan av fotbolls VM eller EM när jag ser bilder från franska barer där människor följt debatten.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Aaaaaaah, jag säger bara allez Ségolène!!

Thérèse sa...

Johanna - jo jag hoppas också på henne men jag tror tyvärr inte det blir så. Tror däremot på ett högt valdeltagande och det är ju positivt

Krokofanten sa...

Visst skulle jag vilja ha en kvinnlig president... Men inte en kvinnlig president "bara" för att hon är kvinna.
Konkreta förslag saknas, finansieringen till förbättringarna luddiga och ingen som helst EU politik...
Sen är Herr Sarkozy vass i tonen, men han är påläst och väldigt listig...
Jag tror inte att Ségolène vinner ikväll, men säker kan man aldrig vara...

Thérèse sa...

Krokofanten - håller med , naturligtvis måste en kvinnlig president ha konkreta förslag och bra såna. Man kan inte välja någon bara för att hon är kvinna.
Jag tror nog också at Sarkozy vinner ikväll även om det blir väldigt jämt.