onsdag, april 25, 2007

en indisk tågresa

Läser om MikeBikes tågresa i SJs 2:a klasskupé och skrattar gott. Jag gillar att åka tåg och har åkt tåg ien hel del länder , främst i Europa. Min subjektiva åsikt är att SJ fakiskt i allafall i europeisk jämförelse är ganska sunkigt och dyrt. Många europeiska länder har fräschare tåg och väldigt mycket trevligare restaurangvagnar.

Men jag har också åkt tåg i Indien. Ska man resa runt i Indien är tåget väldigt bra för järnvägsnätet är väl utbyggt och det är billigt. I trafiken sker ganska mycket olyckor och många busschafförer kör allt annat än säkert. Ska man längre sträckor är inte inrikesflyg alltför dyr heller men jag har hållit mig till tåg.

När jag hade varit en månad i södra Rajasthan , levt i byar under enkla förhållanden och skrivit en rapport om skolan var det dags att ta tåget tillbaka till Dehli. En 30 timmar lång tågresa väntade mig och min kompis. Fast först var det avskedsfest för alla som deltagit i projektet. En ganska blt tillställning om man säger så. Det dansades och dracks och plötsligt upptäckte någon att klockan hade passerat fyra på morgonen. Vårat tåg skulle gå klockan sex och vi hade beställt en taxi som skulle hämta oss halv sex. Ingen idé att lägga sig då tänkte vi och tog fram mer öl och det lokala brännvinet mahua och naturligtvis indisk rom som inte smakar rom men går att dricka ändå. Dom andra skulle till andra ställen i Indien och åka senare nästa dag.

Plötsligt dyker taxichaffören upp i trädgården där vi hade festen. Lagom berusad var det bara at ta sitt pick och pack och åka med till tåget. Det var försenat. Min kompis berusning började gå över i baksmälla. Han mådde illa och började leta en toalett. Han hittade tydligen en riktigt vidrig sådan så han mådde ännu mer illa efter besöket.

Väl på tåget hade vi bokat second sleper class som består av en kupé utan dörr och sex galonbritsar som går att fälla ner. Dom understa britsarna på varje sida fungerar som sittplatser när ingensover där. Vi hade sett till att få varsin överslaf så vi kunde ligga är även när det satt folk i kupén. Vi var ganska slitna så vi la ut våra soväckar , tog ryggsäcken som kudde och la oss. Efter ett tag började jag också känna ett visst illmående som blev värre av tågets krängningar.
Behovet att uppsöka en toalett kom över mig. Väl där inne nådde mitt illamående oanade höjder. En indisk toalett består ofta av ett hål i marken. Alla hade inte lyckats pricka hålet och stanken var inte att leka med. Den goda avskedsmiddagen från festen kom upp. Smått vimmelkantig tog jag ig tillbaka borstade tänderna och sov en stund. Vaknade till då och då och varje gång satt det nya indier i kupén.

Framåt dagen började jag må bättre och även min kompis kvickande till. När tåget stannade vid någon station gick vi av och köpte samosa , indiska piroger och chai , indiskt te. Satt och snackade och tog det lugnt i kupén. Försökte spela kort ett tag men nyfikna indier la sig i och sa högt vilka kort jag och han hade på hand. Så av gav upp.

Då och då vid stationer kom barn på tåget och tiggde pengar. En liten kille spelade på en trumma som lät hemsk och ville ha pengar för att vi fick lyssna på hans "musik". En indisk smått alkoholiserad kuf som pratade hygglig engelska satte sig bredvid min kompis och förskte visa något med siffror på ett papper. Han svamlade om något genialt han hade kommit på. Men vi begrep inte så mycket. Så skulle han räkna ut hur många syskon vi hade. Naturligvis blev det fel.

Dagen började sakta övergå till kväll och kufen gick av. Utanför rullade det indiska landskapet förbi. Det blev mer och mer folktomt i vagnen. I en kupé längre bort satt några indiska militärer med vapen och allt och verkade festa eller något.

Vi började diskutera att försöka sova. Borstade tänder och så. Då dök en av dom indiska militärerna in i våran kupé. Han börjde genast fråga om jag och min kompis var ihop. Av någon anledning sa min kompis att han var min bror och att jag var gift. Militären ville visa sitt tuffa automatvapen. Kändes väl inte helt avspänt när han viftade med det. Plötsligt ville han smeka mina fötter. Han försökte litegrann. Jag nobbade och sa at jag var gift. Min kompis blev också lack och påpekade att jag var hans gifta syster. Militären viftade lite till med automatvapnet och ville sen ha en kyss. När jag nobbade även det gick han. Tåget stannade och stod till en stund på en station. Plötsligt ser vi hur militären och hans kompisar jagar ett stort gäng ungdomar på perrongen.

Vi tror att vi är av med dom jobbiga militärerna. Går och lägger oss. Har nästan somnat när någon sticker in huvudet i kupén och på hindiengelska säger godnight brother and sister. Vår vän militären! Nåja vi sover utan fler missöden och jag sover ganska gott faktiskt. Vi vaknar i gryningen och är då nästan framme i Dehli. Innan man kommer in till Dehli rullar tåget länge genom stora slumområden i stadens utkant. Där hade folk vaknat och höll på att göra sin morgontoalett. Då vanliga toaletter saknas såna områden ser man kilometer efter kilometer folk som sitter i rad på rälsen och bajsar och rakar sig och småpratar. Nästan bara män. En märklig syn. Slum är ju aldrig rolig att se i något land.

Vi kom fram utan missöden men med några timmars försening. Att åka tåg i Indien är en upplevelse men man ska nog inte festa hårt dagen innan en lång tågresa. Vill man åka lite lyxigare är första kass inte alls dyrt. För den som vill köra riktig budget finns även en tredje klass på indiska tåg men jag tror inte dom har sovkupéer.