lördag, april 28, 2007

Bank of China Tower

Jag kan inte förklara varför jag är så förtjust i Hong Kong. Det är trångt , varmt och hyperkapitalistiskt. Vill man hitta historia och kultur får man leta. Ändå är det en märklig, spännande och vacker plats. Jag har hört sägas att dom gamla kinesiska traditionerna är väldigt levande i det futuristiska Hong Kong. När ett företag skaffar ett nytt avancerat tekniskt system är det tydligen inte ovanligt att en gammal präst kallas in för att enligt feng shui bestämma var dom nya datorerna ska stå. Jag kan inte så mycket om feng shui men det används av vissa för att bestämma var och hur hus bör byggas och inredas för att dra nytta av och inte komma i konflikt med olika energiflöden. Om jag inte minns fel betyder ordet vind-vatten på kinesiska.


Bank of Chinas vackra skyskrapa i centrala Hong Kong som är byggd efter feng shui. Jag tycker den är väldigt vacker.

3 kommentarer:

Carin sa...

Fantastiskt vackert! Är det du som har tagit bilden? Hade ingen aning om att skyskrapor kunde vara så vackra. blir väldigt sugen på att åka dit!

Thérèse sa...

Carin - jag visst r den vacker , enstaka skyskrapor tycker jag ofta är ganska trista och intetsägande men jag gillar en skyline av skyskrapor. Den här sticker verkligen ut när man ser bilder som visar vyer över Hong Kong. Den är ganska ny , byggdes av Bank of China inför det kinesiska övertagandet av Hong Kong 1997. Nej jag har inte tagit bilden själv utn snott den på wikipedia faktiskt

Anonym sa...

Gu vad kul att du skriver om hong kong! Jag är själv född där men stannade bara i ett halvt år, så jag minns alltså ingenting om platsen. Jag och min familj ska nämligen dit i år och jag verkligen LÄNGTAR :D Jag har hört så mycket bra om hong kong och blev ännu mer sugen på det när jag såg dessa bilderna (http://www.pbase.com/accl/hong_kong). Det jag undrar är att var i Hong Kong var du? skulle bli riktigt glad om du berättade lite mer om platsen. Tack i förhand och din blogg var kul och läsa!