söndag, april 08, 2007

sushi i Uppsala?



Jag vet inte hur många som läser här som känner till Uppsala men jag hoppas ni är några. Som nybliven Uppsalabo och sushiälskare tänkte jag höra om någon som läser här vet var i stan man kan äta goda sushi. Eftersom jag inte äter fisk är jag intresserad av något ställe som har god vegetarisk sushi. Dom jag känner här i stan verkar inte äta sushi eller iallfall så vill dom inte äta sushi med mig. Det var ganska längesen jag åt sushi nu så jag är verkligen sugen och hoppas på något bra tips. Jag tror knappast jag känner till ett enda sushiställe här i stan.

Jag har länge tänkt prova att göra sushi hemma men det har hittills inte blivit av. Jag har med stort intresse läst om Krokofantens botaniserande i det japanska köket.
Linda som skriver den intresanta bloggen Tokyo tidbites har skrivit två intressanta artiklar om japansk mat som jag verkligen kan rekommendera för den som är intresserad. Med rätt magkänsla i Japan del 1 och fortsättningen Med rätt magkänsla i Japan del 2.

Men nu var det sushiställen i Uppsala som gällde. Var äter man Uppsalas godaste vegetariska sushi?

29 kommentarer:

Anonym sa...

På Ayakos! Ligger på två ställen i stan!

Ayakos Sushi / Luthagen
Geijersgatan 14
752 26 UPPSALA
Tel: 018-50 80 81 (Beställning)
Fax: 018-50 80 83

Ayakos Sushi / Fålhagen
Fålhagleden 1B
753 24 UPPSALA
Tel: 018-50 80 84 (Beställning)
Fax: 018-50 80 83

Thérèse sa...

Niklas - tack , jag ska prova. Inte i centurm eller i kvarter jag brukar vara men det kanske är värt en omväg när sushisuget sätter in.

Anonym sa...

Börja ät fisk!

Det gör du ju, nästan...

Kapslar, kapslar...

Thérèse sa...

Niklas - haha jo jag vet , har tänkt på fisk och lite försiktigt provat och äter oregelbundet omega3 kapslar. Men fortfarande tar fiskätning emot lite om jag ska vara ärlig. En kompis tipsade om att jag skulle göra en god grönskasgryta och slänga i bitar av någon fisk , kunde inte bli fel sa hon men jag är en aning tveksam

Anonym sa...

Ligger det inte något sushi-ställe mittemot Vaksala torg? Precis vid fyrvägskorsningen. Undrar om det är Vaksalagatan, det är det nog. Om det är bra vet jag inte, jag äter ju inte sushi och har inte varit där. Vet bara att det finns. Eller funnits.

Jag smakade faktiskt sushi i Paris. Åt vegetariska rätter, men smakade sushi från en kompis. Pyttelite. Tyckte det var riktigt äckligt.

Åt lax ikväll förresten, detta blir nog stora rubriker för Niklas. Den enda fisken jag möjligtvis äter är lax, och än så länge är det bara en sorts rätt. Annan fisk blir så "fiskigt"... :)

Pumita sa...

Lindas artiklar får en att vilja laga japansk mat hemma, vore kul att kunna, men har nog varken tålamodet eller motivationen så jag får hålla mig till det restaurangerna erbjuder. Tycker sushi är supergott och äter både veggie- och laxvarianterna. Mums!

Thérèse sa...

Johanna - jo jag vet vad du menar , där ligger ett sushiställe. Jag har heller aldrig varit där , tror faktiskt inte jag har ätit sushi i Uppsala någon gång. I så fall är det ett tag sen och sushin var inte så minnesvärd ;)

Hur kan man inte tycka om sushi!? Helt obegripligt , finns jättegod veg.sushi utan fisk. Har ätit på flera ställen i Sverige och Madrid.

Thérèse sa...

Pumans dotter - jag vet inte heller om jag har tålamod att laga japanskt hemma. Fast det vore kul att göra det tillsammans med någon eller några. Tror det skulle vara ganska tråkigt att stå och fixa med det själv.
Sushi är verkligen kanongott. Fast jag nöjer mig med veg.varianten

Linda sa...

Jag har själv inte satt min fot i Uppsala på... Ja, det är så länge sedan att jag inte ens minns, så jag har ingen alls aning om vad det finns för sushimöjligheter där.
Men i Lund finns bl.a. Wasabi som gör bra sushi, och i Stockholm är Sushihuset på Östermalm favorit.

Anonym sa...

BRAVO JOHANNA!!!!!



Men vaddå "fiskigt"???

Thérèse sa...

Linda - tack för tipsen , Lund har jag inte varit i på flera år. Jag har kompisar i Malmö så dit tar jag mig någon gång ibland men dt var också ett tag sen. Stockholm däremot händer det ju att jag besöker. Hoppas det var okey att jag länkade utan att fråga. Jag gillade verkligen dina artiklar om japansk mat

Niklas - sushi med fisk smakar fiskigt antar jag men utan fisk smakar det jättegott

Anonym sa...

Niklas, jag smakade en lax i vitvinssås för ett par-tre veckor sedan, och det smakade väldigt mycket... fisk... helt enkelt... :) Den laxen jag annars ätit (endast två gånger) är med sesamfrön och får en mycket godare smak. I laxen med vitvinssåsen blir det väl så mycket mer känsla av fisk med såsen och allt kanske, jag vet inte.

Therese, att det fanns sushi som veg-variant hade jag ingen aning om! Det låter visserligen märkligt, sushi är väl fisk liksom!? Hur är veg-varianten? Ser den likadan ut? Vad är den gjord av?

Thérèse sa...

Johanna - det brukar vara t.ex avokado , gurka , paprika , tofu , en sorts omelett eller annat på veg.sushi eller i veg.makorullar. Det finns också ställen som använder vegetarisk rom gjord på tång som heter kaviart och är jättegod. Finns på dom flesta livsmedelsaffärer och passar utmärkt att lägga på avokadohalvor och liknande istället för vanlig rom

Thérèse sa...

Niklas - när jag kollade på ställets hemsida verkar bara det ena stället (det på Geijesgatan) ha veg.sushi. Lät gott iallfall , kanske värt en utflykt

Krokofanten sa...

Vad spännade att läsa Lindas artiklar!! Tack för tipset Thérèse...
Du har väl redan en riskokare... Köp nu lite rundkornigt ris, sushivinäger, noriark och sätt barnen i arbete med att göra gurk-, avokado- och omelettstavar... Hej hopp, lätt som en plätt!!
Misosoppa finns som knorr "instant soup" här... Jag "gör" i och för sig min från scratch men det funkar nog med pulver soppa också...

Thérèse sa...

Krokofanten - självklart har jag en riskokare ;) Barnen tycker det är kul att hjälpa till i köket så det går nog att sätta dom i arbete. Misosoppa finns som instantsoup även här och det funkar men det vore kul att prova att göra den från scratch. Visst är Lindas artiklar jättebra och inspierarande

Johanna - jag var nyss på ICA, tång-kaviar heter det jag skrev om. Jättegott , finns både svart och röd och kan användas som vanlig fiskrom

Anonym sa...

Jaha ja, Therese... Här står du och tar åt dig äran... Vem var det som introducerade dig till tången då?

Anonym sa...

Therese, jag tror jag skippar det, tycker kaviar är riktigt läskigt... :) Men tack för tipset om veg-sushi, kanske testas någon gång!

Thérèse sa...

Niklas - ha ha vad ska jag säga en kille som är vädigt snäll , gullig , rolig , trevlig ... ska jag fortsätta ?

Johanna - Jag får känslan av att du är ganska kräsen när det gäller mat...

Anonym sa...

Att gora sushi sjalv ar faktiskt enkelt och roligt "plock" om man ar nagra stycken. Att laga maten tillsammans med gasterna ar kul, och sushi ar ett utmarkt tillfalle. Jag kopte ett sant dar kit som fanns hos livsmedelskedjorna atminstone for ett par ar sedan.

Thérèse sa...

Sofia - jo jag har tänkt på det i flera år. Det är ju kul att träffas ngra stycken och laga mat och sen äta tllsammans. Blir bara inte av... men någon gång ska jag

Anonym sa...

Hi hi, nu är du alltför snäll...

Anonym sa...

Hej nybliven Uppsalabo Therese. Som tipsats har Ayakos sushi bra mat (åt där för en halvtimme sedan - sashimi 200:- ordentlig portion). Även restaurangen vid Vaksala torg har bra sushi. Men men men, kungen alla gånger i Uppsala är ett ställe som ligger vid korsningen norbyvägen/karlsrogatan i Ekeby (brevid en turkisk kvartersrestaurang, som för övrigt har en alldeles utmärkt kolgrill). Detta ställe är överlägset tycker jag. Ett gott tecken är när de är proffsiga nog att servera temaki, vilket de gör =)

Men du skall ju inte äta den färska fisken vad jag förstår ... =(
Nåja, lycka till.

Thérèse sa...

Niklas - inte snäll bara ärlig ;)

Pasi - jag åkte förbi vid sommaro senast idag (korsningen norbyvägen - karlsrogatan) det verkar vara stängt på obestämd tid. Men öppnar dom igen provar jag gärna

Thérèse sa...

Pasi - jag åkte förbi idag också och det var öppet. Får bli sushi där någon gång. Tusen tack för tipsen

Karin sa...

Jag rekommenderar Ippai Ippai. Det ligger nära Hugos café och Linnecafeet om du vet var det är? Närmare bestämt på Svartbäcksgatan 21A. Har bara ätit lax på takeaway där men den var nice och tror säkert att vegsushin är bra den med. Tycker även att sushin på lunchbuffén (Vaksalagatan) är helt ok, det är ialla fall billigt (69 kr)och man blir garanterat mätt. Dock är väl miljön lite tacky där.

Thérèse sa...

Karin - tack , jag vet var det är. Idag var jag faktiskt och åt lunch på restaurang Java i Svartbäcken. Dom har sushi och asiatisk buffé. Buffén var helt ok , men jag vet inte om sushin var så märkvärdig om jag ska vara ärlig.

Anonym sa...

Ippai har bra veg förutom bra fisk. Stället vida Vaksala torg har jag bara varit på en gång, men det kändes inte så bra, kanske för att hela lokalen luktade fisk.

Anonym sa...

Jag tycker att Yukikos i Sommarro har Uppsalas bästa sushi.

Jag har nog testat alla Uppsalas sushi resturanger.