torsdag, april 12, 2007

billig , god och snabblagad mat?

Jag tycker det är roligt att laga mat. Särskilt mat som tar lite tid att fixa. Tyvärr är det mest på helgerna man kan stå och stöka länge i köket. När det gäller snabb och billig vardagsmat känner jag att jag har noll inspiration och noll idéer. Så efter mitt förra lite väl personliga och allvarliga inlägg tänkte jag här efterlysa tips på snabblagad , billig och god vardagsmat som både barn och vuxna gillar. Helst vegetariskt naturligtvis. Även om mina barn inte är vegetarianer blir det så att vi äter mycket vegetariskt hemma. Dom äter kött och fisk på skola , dagis och hos deras mormor och morfar. Så dom tycker det är helt okey att äta vegetariskt hemma.

9 kommentarer:

Anonym sa...

En enkel rätt är att mixa en avokado med 1-2 msk olivolja, c:a 1/2 dl matlagningsgrädde, c:a 3/4 dl val- eller pinjenötter, persilja, vitlök, salt och peppar. Blanda med nykokt pasta och ät direkt, annars blir det kallt, "röran" är ju inte varm. Jättegott! Räcker till tvâ pers.

Thérèse sa...

Sofia - mums det lät ju jättegott. Ska absolut prova. Jag äter ofta pasta med pesto för det är snabbt lätt och gott men vill ju ha lite variation ibland.

Anonym sa...

Det finns färdiga tomatsåser på burk ju... som man bara häller över pastan, kall (blir varm när man blandar med pastan). Det känns ju som om man är lite överdrivet lat, men nä, så ska man inte känna. Det kan vara jätteskönt att ha någon sådan burk hemma om man inte orkar. Då är det ju bara pasta som behövs fixas.

Barilla har goda tomatsåser, olika sorters såser, nån med basilika, nån med nåt annat... jättegoda. Tror de brukar stå vid pastan.

Hanna Glut sa...

När vi är inne på pastasåser så bidrar jag med ytterligare en:
Skiva purjolök och fräs i lite olja, kärna ur ett par tomater och skär fruktköttet i små tärningar och lägg i, häll i en liten burk majs, blanda i ett par klickar crème fraîche och låt koka in. Krydda och servera till valfri pasta. I originalreceptet hade de i bacon, men det har jag uteslutit.

Nu en kall sås, dock med tonfisk, som även den med fördel äts till pasta, t.ex. som pastasallad:
Skär ett äpple (Granny Smith eller något annat smakrikt och hårt) i pyttesmå tärningar, hacka en röd lök även den i pyttebitar, blanda i en liten burk tonfisk och en rejäl klick crème fraîche (snåla inte!). Krydda med salt och svartpeppar. Ibland äter jag röran med bröd till, ibland i en pastasallad. Den funkar även som förrätt, i små klickar på rostade brödskivor med något grönt som dekoration.

Något som man ofta äter på picknick eller buffé i Frankrike, men som jag inte stött på så ofta i Sverige är rissallad. Kallt ris blandas med tärnade grönsaker, ostbitar och ofta majonnäs eller annan sås för att hålla ihop det lite. Kompletteras ofta med tonfisk.

Här i Frankrike köper man färdig pajdeg, vilket gör att paj faller under kategorin snabb vardagsmat, så här kommer en god vegetarisk paj som vi gör hemma ibland:
Hacka en röd lök och fräs i lite olja, häll i tinad frusen hackad spenat (det skulle ju vara snabbt!) och en burk krossade tomater. Låt koka in (ganska länge, men sköter sig själv), lägg i tärnad feta och någon dl riven ost, krydda och häll fyllningen i det förgräddade pajskalet.

Thérèse sa...

Johanna - jo jag har provat några sorter och dom är helt okey men tomatsås är sånt som går ganska snabbt och är billigt att göra själv.

Hanna - oj vilka bra tips. Måste absolut prova. Pajen lät hur god som helst , jag gillar kombinationen spenat och fetaost

Anna Malaga sa...

Mer pasta: en supersnabb favorit här här skruvmakaroner med fetaost, stekta baconbitar, smâ broccolibitar och smâ körsbärstomater skurna i halvor. Snabbt, men är ju inte vegetariskt...
En snabbfavorit hos sonen är tunna kycklingfiléer (jag skär dem riktigt tunna med skarp kniv) som paneras med skorpmjöl och steks. Det som blir över kan man använda nästa dag till en kycklingsandwich med majonäs och sallad.

Thérèse sa...

Anna - pasta är bra , det går snabbt och barnen gillar det. Jag kan ju slänga ner lite bacontill dom och ta undan en baconfri portion till mig. Brukar göra sånt ibland faktiskt. Det är bra med mat som kan vara både vegetarisk och animalisk när övriga familjen äter kött och fisk

Anonym sa...

Vet inte om du äter tonfisk, men här är annars min favoritpastasås, som min mamma komponerat:

1. fräs en gul hackad lök mjuk
2. lägg i en burk tonfisk
3. häll i en burk crème fraiche, låt puttra någon minut.
4. krydda med citronpeppar och salt
5. lägg i två kokta, hackade ägg, låt bli genomvarmt.

snabbt, enkelt, billigt och väldigt gott (och en riktigt proteinbomb!)

Thérèse sa...

Emma - jag äter inte tonfisk men mina barn gör ju det så jag lagar ju gärna till dom. Tack för tipset.