torsdag, april 05, 2007

spökerier på Stockholms slott

Jag skrev i mitt förra inlägg om spöken på Bangkoks flygplats men man behöver inte åka så långt för att se spöken. Stockholm slott lär vara fullt av spöken. Jag har själv aldrig varit inne i slottet bara i Livrustkammaren för ganska längesen men jag har många gånger sett slottet från utsidan. Jag har heller aldrig sett spöken och har lite svårt att tro på det men om någon som läser här har sett eller känner någon som har sett något övernaturligt och vill berätta om det vill jag gärna höra.

Ett välkänt spöke på slott är "den grå gubben". Han är äldre än slottet och fanns redan på det gamla slottet Tre kronor som brann ner 7 maj 1697. En del tror att det är Birger Jarl, andra liknar honom vid en slags skyddsande som vakar över slottet.
När han visar sig är det för att leverera profetior om framtiden. Vid ett tillfälle på 1700-talet skall han ha visat sig för slottsarkitekten Nicodemus Tessin den yngre som vandrade runt och inspekterade sitt slottsbygge. Han lär då ha sagt
- Jag är minnet som stiger upp ur det gamla sa Grå gubben till Tessin. Sedan spådde han om slottets framtid och sa: - Medan slottet blir allt tommare skall staden om kring det växa sig allt väldigare.

Ett av slottets mest kända spöken är Vita frun. Hon visar sig som förebud om dödsfall. Det ska hon ha gjort
1871 när drotttning Lovisa låg för döden. År 1907 sågs Vita frun igen och då var det Oscar II:s tur att kort därefter lämna jordelivet. Senast Vita frun visade sig var 1920 när kronprinsessan Margareta låg för döden.

Det har spekulerats en del om vem Vita frun är.
Den vanligaste teorin är att hennes verkliga namn var Agnes av Orlamünde och att hon inte funnit ro i sin grav eftersom hon mördade sina två små barn för att få gifta sig med Albrecht den sköne. Andra påstår att Vita frun egentligen är Agnes av Merán av ätten Hohenzollern. En tredje uppfattning vilar på det faktum att Vita frun är lik porträttet av en viss Perchta von Rosenberg, en tysk adelsdam på 1400-talet. Fast det sägs att Vita frun har visat sig sen 1300-talet så då borde hon ju inte vara en tysk adelsdam som levde på 1400-talet.



Anställada på slottet påstår ofta att dom hör suckar , mummel och fotsteg från olika rum där ingen är och det berättas om böcker som flyttar på sig. Det pratas också om en svävande hand i biblioteket som pekar ut var böckerna ska stå.

Det berättas också om gobelänger som får liv.
Så hände 1909 när gobelängen med motiv från slaget vid Lund började leva mitt under ett möte mellan Gustav V och kung Christian X av Danmark. De både monarkerna flydde hals över huvud ut ur rummet, vettskrämda av sin egen blodiga historia.

Det berättas även att Näcken ibland sätter sig och spelar i Norrström. Vid ett tillfälle lär Karl IX ha fått syn på honom och fått för sig att skjuta honom från ett av slottets fönster. Det var ingen bra idé. Näcken undkom kulorna och försvann ner i vattnet, bara för att fortsätta gäcka Karl IX så fort han kunde.

En annan historia berättar att det jordanska kungaparet kung Abdulla och drottning Raina och deras lilla dotter för några år sen vid ett Sverige-besök sov på slottet. Dottern ska då ha berättat om en staty på slottet som på kvällen hade pratat med henne.

Jag har ju som sagt aldrig sett spöken och har lite svårt att tro på det. Men om någon som läser här har sett eller hört några spöken eller annat övernaturligt eller känner någon som gjort det vore det spänande att höra. Jag vet inte vad jag tror om dom här historierna om Stockholms slott men jag är väl inte så sugen på att övernatta där , iallfall inte ensam.


8 kommentarer:

Unknown sa...

Jag har hört talas om och sett ett antal påstådda spökhemsökta ställen. Den klassiska vita damen eller vita frun verkar ha ett digert jobb att hemsöka många ställen. Bla bodde jag nära en gammal nerlagd kyrkogård nära ett mentalsjukhus, där man givetvis kunde se den vita damen sväva omkring. Givetvis cyklade jag och några modiga killar dit efter mörkrets inbrott, men det blev något otäckt så vi hastade hem till gatlyktornas trygghet. Gamla öde kåkar ute i skogen är givetvis alltid hemsökta, där nåt otäckt mord har skett i det förgågna.

Thérèse sa...

Per - Vita frun eller Vita damen verkar vara något av en klasskier i spöksammanhang. Jag tror att jag har hört om henne på flera slott och herrgårdar och säkert andra ställen. Jag bodde ju nästan ett halvår i en prästgård vars grund var från 1500-talet utan att se spöken. En som sov över påstod dock att han hörde fotsteg på natten men jag tror han inbillade sig eller så var det min son eller dom jag hyrde av som gick upp på toa eller något nattetid.

Linda sa...

Spökerier är verkligen spännande!
Jag älskar skräckfilm och dito, och det härliga för en Japan-fantast är att landet kryllar av den typen av kultur :)

Thérèse sa...

Linda - ja det är faktiskt ganska spännade , jag är inget större fan av skräckfilm men jag har hört att Japan kryllar av sånt

Anonym sa...

Gud va rolig läsning. Det ger mig verkligen skräckblandad förtjusning. Jag är ganska spökrädd själv men gillar att testa mig.
När vi en sommar bodde i en gammal kyrkosal (missonskyrkan) i Rättvik tyckte jag mig se skuggor och rörelser när jag vaknade på nätterna. Dessutom kändes det som att rullgardninerna rullades upp och ner utan att vi rört dom (alltså när vi gick och la oss var en uppe och när vi vaknade var den nere), men allt detta kan säkert vara inbillning.
Kike har sett sin gamle morfar dock!

Anonym sa...

Tacka vet jag "Supernatural" på måndagar kl 22 på ettan!!!

Pumita sa...

Enda spöken jag tror på är Laban och Labolina. ;D

Thérèse sa...

Mandi - tack , jag bodd ju nästan ett halvår i en prästgård me anor från medeltiden och utanför hade vi kyrka och kyrkogård.... det kändes så där att sova ensam där men jag såg aldrig några spöken. De knäppte ofta i väggar och sånt men det var väl som det skulle vara tror jag. Spännande att Kike sett sin morfar , är det någon man känner väl som berättar något sånt så kan man ju inte avfärda det som lögn och inbillning.

Niklas - Ja den brukar jag se ibland , ganska bra.

Pumans dotter - jag håller nog med. Såg en bra film om dom i höstas på bio med min 5 åriga dotter. Kan verkligen rekommendera den filmen , en nygjord tecknad som dom flesta barn och vuxna brukar gilla. Labonlina härade ljud och Laban lyckades ofrivilligt skrämma någon tant på julafton