söndag, april 22, 2007

val i Frankrike och övningsval i Bhutan

Som väntat verkar vänsterkanidaten Ségolène Royal och högerns Nicolas Sarkozy ha gått vidare till andra omgången i dagens franska presidentval. Visst vore det häftigt med en kvinnlig president men ska jag vara ärlig så känner jag att jag har dålig koll på vad Royal vill. Spontant känner jag inte att någon av kanidaterna tilltalar mig så där vansinnigt mycket. Franska politiker verkar väldigt olika sina svenska kollegor och verkar leva rätt långt från väljarna. Ändå har jag följt och kommer att följa det som rapporteras om valet med stort intresse. Valdeltagandet verkar ha varit högt , 84% läser jag på text-TV. Det är ju positivt. Glädjande är också att högerextremisten Le Pens Front National verkar ha fått färre röster än väntat. Le Pen har förresten kallat gaskamrarna i koncentrationslägren under andra världskriget för en detalj. Jag har svårt för dessa högerextremister och nationalister som skyller allt ont i samhället på invandrarna. Eller jag har nog egentligen svårt för alla typer av extremister.

På tal om val så läste jag att man håller övningsval i det lilla landet Bhutan. Tydligen ska landet hålla sina första demokratiska val nästa år och man anser att folk behöver öva inför det. Hittills har landet styrts av en enväldig kung och ett av kungen tillsatt råd.

Bhutan är ett litet land i Himalaya som är ett av världens mest slutna länder. Turismen är hårt reglerad , man får bara besöka vissa områden och för att vistas i landet måste man betala en avgift på cirka 150 dollar om dagen. Man får bara resa med en officiell guide. Livet är väldigt traditionellt och buddhismen spelar en stor roll. Något västerländskt inflytande finns i princip inte alls. Fast den reglerade turismen är en sanning med modifikation. En kompis som reste runt i Indien för några år sen tog sig till gränsen till Bhutan. Lyckades komma in i landet utan att betala något och tillbringade en dryg vecka i huvudstaden Thimphu. Han gillade landet väldigt mycket.

Bhutan har också lanserat GNH (Gross National Hapiness) istället för GNP (Gross National Product, engelska för BNP). Där man mäter livskvalitet istället för ekonomiska faktorer för ett land. Som gammal nationalekonomstudent tycker jag det låter en aning flummigt och oprecist även om tanken är sympatisk. Jag är egentligen den första att instämma i att ett fattigt land kan ha livskvaliter som saknas i ett mycket rikare land. Det är svårt att förklara men det finns en dimenson i livet i många så kallade tredje världen länder som vi i rika väst saknar. Jag vill naturligtvis inte romantisera ett liv i fattigdom och önskar att ingen människa levde så.

Bhutan vill vara helt rökfritt och föräljning av tobak förbjöds för några år sen. Hur det fungerar i praktiken vet jag dock inte. Jag skulle dock kunna gissa på att det förekommer en omfattande smuggling. Eftersom jag har trillat dit på rökning igen sen en dryg månad (slutade för 7 år sen) och verkligen tycker det är ganska äckligt kanske jag borde bosätta mig i ett rökfritt land ett tag. Nej , jag ska nog nöja mig med en rökfri tillvaro här hemma, från och med imorgon....


kloster i Bhutan

4 kommentarer:

Anonym sa...

Kul att Royal gick vidare. Det kändes iofs ganska väntat. Värre kanske det blir till omgång två? Det var ju ganska så jämnt procentuellt nu och jag hoppas verkligen på henne, men jag tvivlar på att majoriteten av franska folket röstar vänster... tyvärr. Men hoppas hoppas hoppas hoppas.

Thérèse sa...

Johanna - jag håller nog med dig , tror det blir svårt för Royal. Men en kvinnlig president vore verkligen häftigt. Jag kanske är långsint men jag har svårt för Sarkozy sen han snackade om att tvätta bort slödder. Hans idé om något ministerium för invandring och bevarandet av fransk kultur eller vad det nu skulle heta känns lite som att han fiskar i grumligt vatten. Som jag skrev i inlägget har jag svårt för högerextremisternas vi och dom tänkandet och tycker det är trist om Sarkozy försöker fiska röster där

becka sa...

Haha har du också ramlat dit på rökningen igen! Fan vad svaga vi e;-) Vi får ta tag i detta nu, eller kanske en annan dag:-D Jag tycker också att rökning är fruktansvärt äckligt så det känns inte bra alls. Borde kanske börja snusa igen.

Thérèse sa...

Becka - usch ja , inte kul och jag mår inte bra av det heller. Ska verkligen ta tag i det här. Fast börja snusa får nog vara för min del