söndag, april 01, 2007

dialekter

Jag har ju bott i Göteborg i 10 år och kom på idag när jag pratade i telefonen att det finns ju en massa bra göteborgska uttryck som jag inte förstår varför man inte använder här i Stockholm eller i övriga Sverige. Vet inte hur många göteborgare som läser här men ni håller säkert med.

Knö
är ju så jäkla bra och det finns ingen bra motsvarighet i annan svenska. Skulle vara trängas då men det är inte riktigt korrekt.
Bösigt är ju också bra. Hur förklarar man det på svenska , stökigt kanske.
Även om jag inte har det minsta spår av göteborgska i min dialekt (jag var 24 år när jag flyttade dit) så vill jag gärna säga bamba istället för skolmatsal. Men folk här uppe begriper inte alltid det så jag försöker låta bli.

Jag gillar göteborgska men jag kanske är partisk. Tycker det är en fin och charmig dialekt. Gillar även olika norrlänska dialekter väldigt mycket. Men det finns ju en och annan dialekt jag har lite svårt för. Ingen nämnd , ingen glömd.

Dialekter är ju kul så om någon har något roligt dialektalt uttryck så får ni gärna dela med er.
Blev lite till fulblogg för att hålla mig vaken. Känner att jag inte har så bra bloggidéer för tillfället. Just nu har jag bara i huvudet att jag ska vara vaken. Annars tar flyttadet en väldans massa tid

30 kommentarer:

becka sa...

Åh men jag är helt kär i dialekter. Fy fan vad mycket tråkigare allt skulle vara om dialekter inte fanns. Och göteboska är givetvis fantastiskt och fullt med superbra uttryck:-)

Anonym sa...

Ja, knö är ett väldigt bra ord faktskt. Använder det ju inte själv, men förstår mycket väl när andra använder det och det är ju faktisk bra... "knö ihop er" är ju bättre än "träng ihop er", för att trängas låter så negativt.

Och du Therese, MAN FÅR INTE SÄGA BAMBA! Det är så fuuuuuult!

Du kan väl inte mena att dalmål är en av de dialekterna du tycker är fula va? ;)

becka sa...

Nejnej Johanna nu har du fel, bamba är världens bästa och smartaste ord!

Anonym sa...

Vads sägs om "KNÖKA ihop er"?

Thérèse sa...

Becka - Ja dialekter är hur kul som helst och göteborgska är självklart en favorit

Johanna - knö kan betyda knö ihop er som du säger men ocså trängas i negativ bemärkelse. Om någon rängs i en kö kan man säga"sluta knö!"
Instämmer helt med Becka , Bamba är ett smart ord som borde spridas över landet.
Alltså det är stor skillnad på dalmål och dalmål. Det dom så allade rumpmasarna pratar i södra Dalarna tillhör väl inte mina favoriter och likaså finns det skumma mål i obygderna som t.ex Gunde pratar och äventyrarn Mikael Strandberg. I Falun och runt Siljan är det väl ett gnska okey mål tycker jag. Men det är ju bara min åsikt.

Niklas - NEJ NEJ det heter knö.
Jag stör mig lite på att göteborgare inte kan uttala kex och att dom kallar mums mums för munkar. tjex säger dom om kex av någon anledning

Anonym sa...

Jaså, att man kan säga "sluta knö" visste jag inte!

Du har rätt, det är stoooor skillnad på dalmål och dalmål. Det är till och med skillnad på falumål och borlängemål trots att det bara ligger två mil ifrån varandra. Måste ju säga att falumålet är mycket finare...

Thérèse sa...

Johanna - ja det är ju stor skillnad på till exempel skånska i olika delar av Skåne och norrlänska kallar man ju lite slarvigt allt norr om Gävle men det är ju också stor skillnad. I Dalarna har ni ju också Älvdalsmålet som är helt obegripligt. För en massa år sen umgicks jag lite med en tjej från Älvdalen som kunde prata sånt. Hon var typ min dåvarande pojkväns kompis ex så vi har ingen kontakt idag och hade inte så mycket då heller egentligen. Även Pitemål kan vara helt obegripligt. Mina barns farfar kommer från en by i närheten av Piteå och pratade som barn pitemål som man knappast begriper. Jag vet att insekten harkrank heter koggamoj på pitemål vilket betyder stor mygga översatt till svenska.

Pumita sa...

Jag är förtjust i alla dialekter, tycker inte att det finns några fula, men göteborgskan tillhör favvisarna. Det låter så mysigt, precis som norska (på tal om svenska dialekter, hihi). Håller med om att tjex låter lite töntigt men på ett roligt sätt.

Varför heter det inte knöka ihop sig??? Det hör man ju ofta!

Thérèse sa...

Pumans dotter - alltså knöka iho sig kan man ju säga. Men är man riktig göteborgare och ska tränga ihop sig så en till får plats då säger man vi knör oss

Anonym sa...

Hahaha!Född Stockholmare och nedsläpad till Göt-la-borg när jag skulle börja andra klass. Hade ett sommarlov att lägga om dialekten och blev gööör-Götebossk på någon månad! Ståååk-hååålmskan återkommer om jag blir riktigt arg (mycket sällan). Bra med Götebosska för man kan vara hur himla tyken som helst utan att någon tar riktigt illa vid sig. Dessutom är de bra på att leka med ord och vitsa'tet. MEN... STOCKHOLM är världens vackraste huvudstad!

Pumita sa...

Tack för översättningen! ;D

Thérèse sa...

Karlavagnen - tyken haha det är också göteborgskt uttryck. Precis sm du säger man låter aldrig riktigt arg å göteborgsa , det är om norrmän dom låter glada och hurtiga ur tykna dom än är. Ordvitsarna i Göteborg är kul.Känner en kille i Göteborg som nästan alltid drar ordvitsar och är väldigt rolig och väldigt göteborgsk. Göteborg är ju min andra hemstad och jag känner mig väldigt hemma där , känner folk och saknar stan när jag inte har besökt den men stockholmstrakten är hemma.

Pumans dotter - varsågod ;)

Anonym sa...

Hahaha, ikväll på hockeyn råkade jag säga "fan vad alla knör sig"...

becka sa...

barajagjohanna>> haha du ser vilket bra uttryck det är:-)

Anna Malaga sa...

knö är ett bra ord, som även används i Skâne.
Knö! = maka pâ er!
Trö pâ den! är ocksâ ett bra ord, dvs trampa pâ den.
Sen gillar jag hialös = rastlös, otâlig

Linda sa...

Eftersom jag själv pratar skånska, en dialekt som gång efter annan blir utnämnd som Sveriges fulaste, borde jag kanske inte kasta sten i glashus. Men jag tycker verkligen att göteborska tillhör en av de absolut fulaste dialekterna vi har i det här landet ;)
Tillsammans med skånskan, värmländskan och östgötskan. Nu menar jag givetvis när man pratar med BRED dialekt. Jag har vänner från Göteborg som har en mild sådan, vilket inte stör mig alls. Jag brukar själv få höra att jag "inte pratar skånska, egentligen" (antagligen för att jag bott så länge i Lund, och då färgas av den så kallade lundensiskan som väl är en blandning av en massa dialekter (till följd av att universitetet har stundenter och personal från hela landet) i kombination med en skånsk melodi).
Det dummaste jag varit med om var när jag bodde i Stockholm, och en del stockholmare på fullaste allvar inte trodde att de hade en dialekt. Min arbetskollega Becka pratade vid ett tillfälle med en skånsk man i telefon som försynt bad henne upprepa en mening som han inte uppfattat, varpå hon utbrister med sin typiska Östermalms-dialekt: "Men vaffan, det är ju DU som inte kan prata, JAG pratar för fan bara svenska!"
:P
Nåja, nu ska jag sluta spä på en massa fördomar ;)

Thérèse sa...

Johnna - haha

Becka -visst är det bra

Anna - knö är görbra uttryck men trö låter inte så fint om jag ska vara ärlig

Linda - jag håller med om att många stockholmare inte tror att dom pratar dialekt. Jag håller inte med om att göteborgska är ful, skånska tillhör väl inte mina favoritdialekter om jag ska vara ärlig ;)

Cliff Hanger sa...

Nej, bös och knö är väldigt bra ord faktiskt, måste även en stolt 08:a som jag erkänna. Min förlovningsring är förresten BÖS-märkt...

Cliff Hanger sa...

Bamba är ett fruktansvärt töntigt ord. Men jag gillar ordvitsar.

Krokofanten sa...

Thérèse, det HETER "tjex"...
Flôt (flottigt) är ett fint ord men mer Boråsiskt är Göteborgskt... :o)
Jag håller med Cliffhanger att bôs är jättebra. Rôset (ruggigt om väder, men också "jag känner mig lite rôsen" = lite frusen)är ett annat exempel...
Den fulaste dialekten måste ändå vara den västgötska... Bert Karlsson... Va?

Anonym sa...

krokofanten:

NEJ men vad säger du??!! Västgötska är superfint om det talas av rätt person (läs moi)! :) Bert Karlsson är definitivt fel referensperson när det gäller västgötska. Han bara bräker. Jag älskar min dialekt! Jag får ofta frågan om jag har norskt ursprung och eftersom jag älskar norska så blir jag superstolt. :D

christel sa...

Bamba=lunchmatsal i skolor

Göteborska tycker jag låter härligt och "ärtigt". Norrländska (helst då från Piteå-Luleå trakten) är helt klart favoriten, men lättare att förstå det som man pratar själv :)
Bottenlistan på dialekter ligger i skövde-örebro trakten, tänker mest på dialekten utan att tänka på vad personen egentligen säger när jag pratar med ngn därifrån.

Krokofanten sa...

Nannis... Jag är själv från Borås och tycker att jag har en jäkla bonnadialekt...
Jag har fått frågan om jag kommer från Karlstad... Jaha, hur kul är det då? Som tur är hörs inte boråsiskan på franska...

Thérèse sa...

Cliff hanger - jag pratar ju inte heller göteborgska utan liknande dialekt som du skulle jag tro. Men bös , knö OCH bamba är bra ord.

Krokofanten - ICKE det heter Kex! Jag håller med om västgöska. Även det så kallade gnällbältet (örebro , katrineholm och däromkring) har inte så fin dialket. Skånska är väl ine heller någon favorit om jag ska vara ärlig. I Borås pratar ni väl helt okey tycker jag.

Nannis - jag är säker på att du inte låter som Bert Karlsson. Han bräker.

Cristel - håller med om din bottenlista

Krokofanten - det är väl stor skillnad på boråsare och den värmländska som pratas i Karlstad. Nu vet jag inte hur du låter men rent allmänt känns det som en grov felgissning. Kex heter det ;)

Anonym sa...

Jag försöker skriva på min dialekt, men om någon utomstående ska förstå hur det låter så måste jag även stava alla ord som de uttalas. T ex ordet som uttalas ju såm men i andra dialekter säger man som med o, så det blir väldigt krångligt att skriva och många fel. Jag gillar mitt dialektord för stig, trodo!

Thérèse sa...

Helena - trodo har jag aldrig hört , intressant. Låter lite spanskt , italienskt eller något. Går inte att gissa vad det är. Vad är det för dialekt du pratar? Visst är det kul med dialekter?

Anonym sa...

Tycker det var en ytterst bra bloggidé, göteborska är änna görgött!
Det heter tjex och det heter bääch (beige) inte beeech!
Bamba är ett utomordentligt ord och bambatant så kort och lätt!
Allt låter finare på göteborska och gladare =)
Den som säger nåt annat är go i hela huvvet ;)

Thérèse sa...

Mandi - det heter kex inte tjex men annars älskar jag göteborgska. Den som säger nåt annat är änna go i huvvet ;)

Anonym sa...

Ville ba fälla in att eftersom man tar seden dit man kommer är det ba till att vänja sig vid att det, här i allas vårat älskade Götet, faktiskt heter "tjex". Så är det och kommer alltid att vara. : ) Knö är ett störtskönt ord, som helt klart används på heltid av mig och folk i min omkrets. Bös också för den delen. Är född och uppvuxen i Göteborg och älskar våran dialekt! : D

Sist men inte minst - ALLA VÄGAR BÄR TILL GÖTET!
....och heja blåvitt! :D

Köss / Fröken Svår.

Anonym sa...

Titt, töcka tokar.