fredag, april 27, 2007

50 platser att besöka innan du dör enligt BBC

Eftersom det här ska vara en reseblogg tänkte jag nämna att BBC tagit fram en lista på 50 platser man bör ha besökt innan man dör. Jag kunde räkna till 10 av dom 50 platserna när jag checkade av. Vissa av dom vill jag gärna besöka men andra känns mindre lockande. Varför har Disney World i Florida fått en tredje plats? Är et ett måste att besöka Alaska , Bangkok och Sydön på Nya Zealand? Alaska och Nya Zealand är säkert vackert men åste ses vet jag inte. Bangkok är ingen favorit hos mig men många gillar ju stan fast ingen kan väl säga att det är något man måste se. Varför är inte Athen med? Ja , jag är lite skeptisk till hela listan även om den tar upp många platser jag vill se. Den som vill läsa den hittar den här

12 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, och jag kom ju då till EN plats på listan (tadaaaam: Paris såklart), haha. Har visserligen varit i Rom också, men jag var bara fyra år och minns absolut ingenting, så jag tror väl inte att det ska räknas...

Anna Malaga sa...

Oj dâ, jag fâr nog ha nio liv precis som katterna om jag ska fixa det där.
Angkor Vat ska jag se, kosta vad det kosta vill! Men klippan i Australien hoppas jag över. Den ser otroligt vacker ut pâ bild, men att ta mig dit bara för att se den i verkligheten är jag nog för lat för.
Disney World hoppar jag ocksâ, jag fâr spader bara av EuroDisney.

Thérèse sa...

Johanna - Paris räcker väl bra! Ska man se ett ställe är det väl just Paris ;) Rom borde du återvända till för det är en jättefin stad.

Anna - jag ska också till Angkor Vat , kosta vad det kosta vill. Klippan i Australien kan jag också leva med utan att ha sett men håller med om att den ser häftig ut.

Victoria sa...

Jag lyckades få ihop två...
/Vic

Thérèse sa...

Victoria - två är väl inte så illa , har du inte Paris på listan så rekommenderar jag det och Johanna som kommenterar ovan instämmer alldeles säkert

Carin sa...

Jag fick ihop tre, och inte är jag så stolt över vilka platser... Las Vegas, Disneyworld och Grand Canyon som visserligen är fantastiskt vackert! Men suck... vad det finns mycket man skulle vilja se. Nackdelen med att flytta utomlands är att man inte har råd att resa för man tjänar hälften med samma utgifter. Och när man väl kan ta sig någonstans vill mamma att man åker till Sverige... vilket ju såklart också är mysigt, men det är ju liksom inte att resa...

Thérèse sa...

Carin - jag vet , det blir dåligt med resande när man bor utomlands , man vill ju bara resa hem till Sverige då och resa runt i och upptäcka det nya hemlandet. Jag tjänade faktiskt nästan ingenting som svart engelskalärare i Madrid men maken som forskar tjänade bättre än i Sverige fast det åts ju med råge upp av dom hysteriska hyrorna i stan

Anonym sa...

Paris samt Barcelona är de enda ställena jag varit på. Äsch, två utav femtio är väl inte så illa. Det är hela 4% ju. ;)

Anonym sa...

hej.

jag kan inte påstå att jag tycker listan verkar speciellt lockande..sen borde dem kanske satsa på en variation ur diverse aspekter, kulturarv, natur, olika världsdelar och kulinariska upplevelser..men ja. man behöver ju inte lyda bbc för den delen heller.

schysst blogg.

Thérèse sa...

Jove - 4% är väl inte så illa

Sophie - tack så mycket , håller helt med att listan inte är särsklit lockande , precis som du skriver borde dom satsat på mer varitation ur biverse aspekter

Pumita sa...

Jag fick ihop fyra: Chichén Itzá i Mexiko, Machu Picchu i Peru, Rom och Barcelona. I Paris har jag inte kommit längre än till flygplatsen så det har jag ogjort ännu.

Håller med om att det saknas många viktiga platser på listan, som är UNESCOS världsarv osv. Disney på 3. plats?! Undrar hur mycket de har betalt för den reklamen. :/

Thérèse sa...

Pumans dotter - jag tänkte precis samma tanke när jag såg Disney på 3 plats. Macchu Picchu låter häftigt , dit vill ag verkligen. Paris måste du se någon gång. Finns väldigt mycket vackra och intressanta byggnader och museum men det är ju ingen billig stad.