fredag, april 13, 2007

fredagen den 13:e

Idag är det ju som bekant fredagen den 13:e. Det anses ju vara en otursdag i en stor del av iallfall den kristna världen. Jag har surfat runt lite men inte hittat någon bra förklaring. Wikipedia skriver De månader då den 13:e är en fredag anser somliga fredagen vara en otursdag. Kanske för att Jesus troligen korsfästes den 13:e i den judiska månaden Nissan.
På ett annat ställe läser jag Talet 13 är ett magiskt tal inom både folktro och magi och anses ha haft kopplingar till underjordiska makter.
Den vanligaste förklaringen kommer annars ur bibeln. Jesus korsfästes på långfredagen. När Jesus blev förråd av Judas var han den 13 personen vid bordet.

Jag är inte så troende när det gäller skrock och sånt men det är absolut kul att höra om. När jag pluggade spanska i Sevilla hade vi en kul lektion då vi pratade skrock. Vår spanskalärare Paco hade en otroligt skrockfull mamma som hade diverse unerligheter för sig. Eftersom vi var folk från olika länder i klassen var det kul att höra om skrock från andra länder. Fredagen den 13:e verkar dock vara spritt överallt.

Som kuriosa kan jag nämna att vi en gång i Sevilla spelade La Caperucita Roja eller Rödluvan som hon kallas på svenska i klassen. Det varierade väldigt mellan olika länder vad vi tyckte hon hade för mat och dryck i korgen. Endast vi svenskar hävdade att hon hade med en flaska vin till mormor. Det låter som ett skämt men en amerikansk kille tyckte faktiskt att hon skulle haft coca-cola med till mormor.

Just idag har jag faktiskt haft en bra dag. Det är soligt och fint och jag har gåt runt i en somrig klänning. Jag har blivit bjuden på en trevlig lunch och fått prylar till lägenheten som jag behövde. Jag har träffat en gammal kompis jag inte sett på 12-13 år och bestämt att v ska ta en fika.Vi har tydligen barn på samma dagis. Jag har bytt telefonnummer med en mamma på dagis som verkar jättetrevlig och bor nära mig och våra barn leker en del. Jag har fått veta att jag ska få nya tapeter som jag själv får välja i två av mina rum där jag har ganska konstiga tapeter. Trevligt. Mina föräldrar firar också 39 år som gifta idag. Helt otroligt. Jag som bara klarade av 2 år som gift men jättegrattis till mina föräldrar och alla andra som är ihop så länge. Jag får väl hoppa på bättre tur för mig nästa gång.

Kort sagt en mysig dag och tjugo grader varmt och sol. Ännu ingen otur i sikte hos mig iallafall

10 kommentarer:

Anonym sa...

Själv skar jag mig när jag rakade benen i förmiddags. Det skulle visserligen kunna hända vilken dag som helst - det är svårt att komma åt när man inte kan böja sig som vanligt. Haha. Är inte särskilt skrockfull...

Skönt att du haft en bra dag!

Thérèse sa...

Johanna - ja det måste ju absolut bero på att det är fredagen 13:e ;) Fast varför rakar du benen? Vaxa i stället , mycket smidigt och håller länge och man slipper läskig stubb efter några dagar.

Anonym sa...

Ja, eller låt det växa fritt. Det gör jag!

Thérèse sa...

Niklas - ja visst det är ett utmärkt alternativ. Tyvärr är jag lite skadad och har svårt att tänka mig att jag och världen skulle vara redo att se mina naturligt håriga ben. Fast det är ju en sån där grej man fastnat i för att alla andra rakar och vaxar. I Mexico så jag flera kvinnor med korta kjolar och rejält lurviga ben. Fast många mexikanskor tar bort håret också

Anonym sa...

Skulle önska att jag kunde låta bli att ta bort håret på benen, men tyvärr är man ju inprändad med att det ska vara rakat.

Vaxa? Nä. Det gör ont och funkar inte ens. Inte på mig i alla fall, tyvärr.

Thérèse sa...

Johanna -jag har också det äldigt inpräntat och gillar inte alls håret börjar växa ut. Tycker inte det känns snyggt. Så jag skulle också ha svårt att låta bli.

Det finns kanonbra färdigpresparerade remsor som man bara värmer mellan händerna lägger på och drar bort allt hår. Då slipper man hålla på och kleta med vax på burk. Fungerar jättebra och håren håller sig borta länge.

Anonym sa...

Du glömde skriva att oturs dagen i Spanien är tisdag 13.

Thérèse sa...

Mandi - det visste jag faktiskt inte. Fast min spanskalärare Paco borde ju ha berättat det på den där lektionen om skrock men jag minns inte. Han sa iallfall att Spaniens mest nordvästra region Galicien fullkomligt kryllade av häxor. Jag har inte varit där och kikat än men jag känner en som mött häxor i staden Santiago de Compostela

Unknown sa...

Om du tittar på da Vici koden så får du förklaringen. Korsriddarna som bevakade maria magdalenas hemlighet -den heliga graalen, blev brända på bål av vattikanen just fredag den 13:e, då de anklagades för satanism.

Thérèse sa...

Per - jag har tänkt titta på Da Vinci koden. Fast den är ju inte något historiskt dokument eller så utan bara fiction