söndag, april 22, 2007

trafik här och där

Anna skriver om spanjorer som vill hjälpa kvinnor att fickparkera. Jag kan fickprkera men har själv varit med om att spanska män kommit fram och velat hjälpa mig så fort man slår på blinkers. Särskilt i Malaga där Anna bor faktiskt. I Madrid var det inte så vanligt.

Jag har inte kört bil i så många länder , kanske 5-6 stycken utöver Sverige. Men varje gång man åker utomlands vistas man ju i allmänhet i landets trafik och det är alltid intessant att studera och jämföra med Sverige.

När jag och en kompis tidigt en morgon efter en 30 timmar lång tågresa anlände till den indiska huvudstaden Dehli tog vi en taxi till vrat hotell. Vi hamnade mitt i morgonrusningen och Dehlis trafik är minst sagt kaotisk. Vi noterade att så gott som alla biar hade bucklor , trasiga backspeglar och annat. En dyr , ny och lyxig Ferrari gled upp bredvid våran taxi. Även den var bucklig på sidan. Man kan ju undra om det är värt att lägga pengar på en lyxig bil när man kör i indisk trafik. Jag har nog svårt att tänka mig att lägga alltför mycket pengar på ett lyxåk även i den svenska trafiken.

Som jag vid något tillfälle tidigare skrivit kan en taxiresa från flygplatsen till hotellet i många länder bjuda på en provkarta över tänkbara sätt att bli av med körkortet i Sverige.

Har man en längre tid kört i hetsig trafik i utlandet och kommer hem och säter sig bakom ratten i Sverige är det nästan magiskt. När man blinkar för att köra om bilen framför glder den snällt åt sidan. Alla i bilen sitter fastspända och billyset är påslaget trots att det är en ljus och solig sommardag. Svenska bilister verkar nästan aldrig tuta. Något som används mycket flitigt i många andra länder. Fast i går kväll när jag stannade för ett rödljus gled en bil upp bredvi min. Det tog ett tag innan rödljuset slog om och föraren i bilen bredvid blev så otålig att han tutade på rödljuset.

Fast min känsla när jag bodde i Spanien förra året är att man försöker förbättra trafiksäkerheten. Promillegränsen har sänkts rejält , TV visare en hel del otäcka bilder vad som kan hända om man kör och dricker. Tidigare kollade man bara om föraren hade druckit om ha eller hon var inblandad i en olycka. Nu sägs det att man gör kontroller liknand dom i Sverige. Även fartkontroller ska bli vanligare påstås det men hur det fugerar i praktiken vet jag inte. Spansk trafik är iallfall helt okey att köra i. Även om jag har kört en kort sträcka i Indien så känner jag mer tvekan att sätta mig bakom ratten där.

Inga kommentarer: