torsdag, april 05, 2007

bortslarvade väskor , salwar kameez och spöken

Den norska tidningen Aftenposten och Svenska dagbladet skriver om en underersökning som Association of European Airlines har gjort. Den handlar om vilka stora flygbolag som oftast slarvar bort kundernas bagage.British airways är sämst på att hålla reda på kundernas bagage.Men även andra stora flygbolag som Lufthansa, Air France, Alitalia och KLM får dåliga resultat i undersökningen.SAS hamnar på plats 13 – och tappade förra året bort 13,3 resväskor av 1000. Bäst på att hålla reda på bagaget är Air Malta, Turkish Airlines och Air One.

Jag har faktiskt oftast blivit av med mitt bagage när jag har flugit KLM. Det har hänt ett par gånger och en barnvagn kom aldrig till rätta. Fast KLM betalade snällt för en ny sittvagn. Air France slarvade bort mitt bagage när jag flög till Indien. Det var kvar i Paris och skulle komma nästa kväll. I det varma Dehli stod jag och mina kompisar och svettades i kläder vi använt en tidig oktobermorgon i Göteborg. Det blev att gå ut och handla. För att på något sätt smälta in när vi bodde i byarna köpte vi indiska kläder. Jag har kvar mina fortfarande men dom blir sällan använda. Ibland har jag byxorna som mysbyxor när jag går hemma och segar i dåliga kläder och jag har även använt byxorna som yogabyxor förut när jag var en flitig yogautövare. Jag kanske borde ha en indisk fest eller något och kräva att folk kom i indiska kläder. Vet inte hur bra vi lyckades smälta in men när man gick runt ensam kändes det onekligen bättre att gå klädd i Salwar kameez än i en tunn sommarklänning av svensk modell. Man fick tillräckligt med uppmärksamhet ändå i Indien

Jag har dock aldrig haft några problem med British Airways men inte heller flugit med dom så mycket. En gång flög jag från Singapore till Köpenhamn med byten i Bangkok , Hong Kong och London och min väska kom fram precis som den skulle. Den var till och med en av dom för upp på bandet i Köpenhamn.

På tal om flyg och flygplatser så har ett stort antal personer sett spöken på Bangkoks nybyggda flygplats Suvarnabhumi Airport. Några arbetera ska ha dött under byggandet av flygplatsen så det spekuleras om det är dom som går igen. Bangkoks nya flygplats har tydligen också problem med sprickor i landningsbanan men om det har något samband med spökerierna vet jag inte.


För dom som inte vet är Salwar kameez en sorts lång skjorta med tillhörande pösiga mjuka byxor och sjal. Dom används mycket i bland annat Indien och Pakistan och är betydligt lättare att klä sig i en sari för den som inte är van. Det finns salwar kameez som har olika färger och mönster som visar vilken region dom kommer ifrån. Den som kvinnan i mitten på bilden har lär vara typisk för Rajasthan och påminner lite om en av dom jag har. Om jag har förstått det rätt bärs salwar kameez oftast av unga ogifta kvinnor medans äldre och gifta oftare bär sari men hur hård den regeln är vet jag inte. Även indiska och pakistanska män bär salwar kameez men då är dom oftast enfärgade vanligen vita eller gråa och utan sjal.


Pakistansk gatuförsäljare i salwar kameez

8 kommentarer:

Unknown sa...

KLM, där har jag fått mina väskor bortslarvade 75% av mina flygningar, fast vanligtvis i samband med byte i Amsterdam. Där har jag stått som Stig Helmer och tittat på ett tomt (kanske nån mysko gammalt bagage som rullat runt för 5:e alfte gången också) rullande band...

Thérèse sa...

Per - haha jag känner igen det där , alla andra har fått sina väskor och man står stirrar på ett tomt bagageband. Stig-Helmers väska var väl ute och åkte rejält i första Sällskapsresan. Den blev väl förväxlad med ett par skidor som rullade runt på bagagebandet i Las Palmas

Pumita sa...

Det har hänt ett antal gånger att jag har fått vänta på mitt bagage men har aldrig blivit av med något for ever.

Vet du förresten vad Al Italia är förkortning för? All Lugage In Tokyo At Landing In Ankara. ;D

Thérèse sa...

Pumans dotter - haha , den var bra. Jag hämtade en bekant som skulle hälsa på i Spanien men flög till Lissabon på flygplatsen. Vi skulle se Lissabon och lite av Portugal. Naturligtvis var bagaget inte med. KLM ville inte skicka det till ett annat land dvs. från Portugal till Spanien så vi fick hänga i Lissabon en dag och sen hämta det sent på kvällen på flygplatsen. Inte det sämsta att hänga i Lissabon en dag förstås men kanske inte precis vad vi planerat.

Anna Malaga sa...

Jag vill ha en bild pâ dig i salwar kamez!

Thérèse sa...

Anna - haha jag funderade på det när jag skrev det här. Har en fin när jag står bredvid några målade kor och en då jag står bland en massa kameler. Får se om jag klär ut mig och låter någon ta ett kort här hemma. Jag är inte så mycket för att synas på kort men jag kanske ska göra ett undantag

Nejma sa...

Åh, en salwar kameez skulle jag vilja ha! Nya modet i jellabas är väldigt likt det indiska modet, dvs en djellaba som bara går halvvägs ner på låret eller precis nedanför knät och så byxor under. Jättesnyggt! Jag har några stycken men dom verka vara made in taiwan, för sömmarna spricker hela tiden. Jag ska nog satsa på några kvalitetsjellabor nu til sommaren.

Jag håller med Anna, ett kort vill vi se! Du kan ju alltid sudda ut ditt ansikte lite om du inte vill ha ditt foto på bloggen.

Thérèse sa...

Nejma - ok om både du och anna vill så ska jag självklart se vad jag kan göra. Så hemskt kanske det inte är att synas på bloggen någon gång. Många bloggare lägger ju ut massor av bilder på sig själva så då ska väl jag klara av en enda bild