söndag, april 08, 2007

spanska ljud

Det är ju skillnader på svenskar och spanjorer. Något man märker när man bor i Spanien. Fast naturligtvis är likheterna större än skillnaderna. En stor skillnad är ljudnivån. Spanjorer låter alltid. Spanjorer verkar älska ljud. Åker man taxi i Madrid eller en annan spansk stad är stereon ofta på och eftersom det är varmt är vindrutan nervevad men då hörs all trafik så föraren måste höja stereon. Eftersom det sällan är första dagen i taxichaffisens liv som förare är alla apparater hårt nedslitna och högtalarna skräller , tjuter och dånar trafiken dånar också och han kanske sjunger med i dom smäktande spansk balladerna. Mitt i allt hörs en dam i högtalar som med metallisk röst mässar ngot som verkar vara en komihåg-lista över alla Madrids gator och torg. Mellan varje gata hinner man med ett höt piiiip också.
Nu har det blivit mycket bättre och det är hårdare regler för spanska förare oavsett om dom kör taxi eller privat bil men har man otur kan en körningfrån flygplatsen till hotellet bjuda på en provkarta över alla sätt att förlora körkortet i Sverige. Där kan du sitta i baksätet och hoppas att dom skramlande Madonnorna och heliga bilderna i fönstret fortfarande ska ha sin magiska kraft och det har dom. Nästan varje gång. På tal om spanska trafikregler verkar det vara en regel att alltid köra om bilen framför , det spelar ingen roll hur långt fram den ligger eller hur fort den kör. Kör alltid om.

Men det här skulle handla om spanska ljud. Min mamma som inte talar spanska tycker att dom låter högljudda nästan arga och jobbiga. Det känns väl inte riktigt så för mig som förstår språket. Hur som helst var vi på ett av Madrids mest kända konstmuseum när mamma var på besök. Under djup tystnad skrider man från tavla till tavla och kan i undantagsfall viskande kommentera vad man ser när man beundrar all vacker konst. Då brakar en hel gruppresa in i rummet intill. Dom klampar , pratar , skrattar och ropar. Dom pratade högt om alla tavlor och vad dom såg. Till slut kunde vi inte låta bli att titta in i det rummet också. Det var fyra prydliga , sadiga spanska medelålders damer. Dom hade mycket trevligt. Fyra spanska damer kan låta som femtio protesternade svenskar när dom samtidigt får sina Volvos repade på en parkeringsplats.

När jag nyss flyttade in i en ny lägenhet i Sverige fick jag ett papper med diverse regler. Inte duscha efter ett visst klockslag , tänk på att ditt TV-tittande kan störa grannen mm. Ingen spanjor skulle någonsin komma på tanken att inte ta en dusch när han eller hon känner för det om det så är mitt i natten. Att titta på TV och ha volymen uppvriden ordentligt anser dom flesta spanjorer är en mänsklig rättighet. TV står ofta på och med ganska ordentlig volym så att grannarna som har sin TV på lika högt skulle bli störda verkar helt obegripligt. Än så länge har jag inte sett så mycket av mina svenska grannar men varken mitt duschande eller TV-tittande verkar ha stört dom. Inte heller mina barn. Iallafall inte än så länge

Som vanligt med såna här jämförelser är det här naturligtvis generaliserigar och jag överdriver kanske en aning men det fattar säkert ni som läser.

5 kommentarer:

Anna Malaga sa...

Hahahaha - det här var mitt i prick! Mânga taxichaufförer i Madrid är förresten andaluser.

Pumita sa...

"är alla apparater hårt nedslitna och högtalarna skräller , tjuter och dånar trafiken dånar också och han kanske sjunger med i dom smäktande spanska balladerna"

ASG, helt plötsligt befinner jag mig på en chicken bus någonstans i Centralamerika... ;)

Thérèse sa...

Anna - jo jag har faktiskt tänkt på det för den andalusiska dialekten tar man knappast fel på

Pumans dotter - ja egentligen kanske det är lite mer Spanien för tio år sen när jag var i Sevilla och pluggade spanska och mer centralamerika av idag. Det är väl en liten överdrift men lite stämmer det med Madrids taxiförare och har man otur kan en åktur bjuda på en provkarta över samtliga möjligheter att förlora körkortet i Sverige

Anonym sa...

Muy ruido !! är spanjorernas favoritmotto. Jag har många gånger försökt lyssna till spanskans satsmelodi. Otroligt enformig. Måste vara ett av europas mest omelodiösa språk. Låter som ett smatterband, en kakafonisk kulspruta. Muchissimo ruido.

Thérèse sa...

Martin - haha !verdad! muy ruido är ett spanskt motto. Spanjorerna verkar älska ljud.