söndag, april 22, 2007

vi pratar franska varje dag

Jag har en lite kluven syn på Herman Lindqvist. Som historiker gillar jag inte honom speciellt mycket. Jag har lite svårt för hans förtjustning i kungligheter och stormaktstiden. Det känns väldigt omodernt , något historiker sysslande med på 1800-talet. Samtidigt gillar jag hans kåserier i bokform om livet i utalndet med familjen. Mest handlar det om Frankrike där han har bott länge. Tyvärr skriver han inte såna krönikor nu utan dom man hittar på biblioteket är alla av rätt gammalt datum.

Det här är faktiskt riktigt bra skrivet. Herman har helt rätt i att vi pratar franska varje dag utan att veta om det. För att citera hans krönika Ändå är det så att även om vi inte tror att vi kan tala franska, så kan varenda svensk hundratals franska ord – fast vi vet inte alltid att det är franska vi talar då vi använder ord som ”kö” (queue) eller kullerbytta (culbute). Nästan alla våra begrepp knutna till opera och teater är ren franska, som orden: teater, opera, revy, scen, ramp, kuliss, sufflör, salong, balkong, applåd, regi, fars, kritik etc etc. Varje dag använder vi och hör ord som affisch, migrän, charm, alarmera, epok, portfölj, paraply, ceremoni, visit, chef, ambulerande, disträ och många andra utan att vi tänker på att så säger man i Paris också. Att olika språk är så påverkade av varandra och lånar in så mycket ord och uttryck är något som vi språknördar tycker är väldigt spännande. I dagens svenska finns hundratals franska låneord som kom hit främst på 1700-talet.

Precis som Herman skriver var franskan det stora världsspråket på 1600-1700-talet. Under medeltiden var det latin som gällde i bildade kretsar och senare vid sekelskiftet 1800-1900 var det tyska som gällde. Våra arkiv är fulla av historiska dokument på dom här språken. Överklassen skrev dagböcker och brev till varandra på latin och senare franska. Eftersom färre och färre svenskar behärskar latin , franska och tyska är det troligt att många av dessa handlingar i våra arkiv aldrig kommer att översättas.

Herman skriver Det finns flera hundra ortsnamn i Normandie med vikinga­anknytning, ord som slutar på -lund och -bäck (bec), Quebec (Kvillebäck). Många fransmän från Normandie bär ännu i denna dag namn som Osmond (av Asmundr), Quétil (Kettil), Troude (Torvald) eller Tostain (Torsten). Det är ju väldigt häftigt och spännande att man i språket kan spåra saker tusen år tillbaka i historien.

Nu är ju som bekant engelska det stora världsspråket fast franskan kallas ju fortfarande diplomatins språk. Men jag tror att färre och färre diplomater behärskar franska. Som FN-språk räknas engelska , franska , spanska , kinesiska , ryska och arabiska.
EU har 20 officiella språk men man brukar kalla engelska , franska och tyska för EUs arbetsspråk.

Jag skulle väldigt gärna vilja kunna fler språk. Kan och förstår några lite halvdant men pratar bara förutom svenska , engelska och spanska bra. Hoppas kunna bättra på det i framtiden men tyvärr tar det ju tid att lära sig ett språk bra. Förutom att få min halvtaskiga franska att bli bra vore det kul att lära sig kinesiska eller japanska.

13 kommentarer:

Anonym sa...

Det var många ord där som jag inte visste kom från franskan. Men sedan jag lärt mig franskan lite mer, tänker jag ofta på det när jag ser något.

Nu när våren har börjat komma har jag hört blomsnack - att folk börjar köpa penséer. Har inte haft en aning hur det stavats, har bara hört "panséer" i uttalet. Men idag på Plantagen såg jag en annons "Pensé från 149 kr" stod det. Aha, pensé, det borde ju komma från franskan (med tanke på stavning och uttal)! Hoppas jag inte har tokfel där nu, för jag berättade nämligen denna information för mamma som tyckte att det var lite halvintressant... :)

Thérèse sa...

Johanna - håller med om att det låter franskt , kanske ett låneord , jag vet inte. Vi har ju fler låneord från fler olika språk än vi tror i svenskan

Cliff Hanger sa...

Jag är också lite kluven till Herman. En negativ grej med honom är att han tycker att snacket om klimatförändring och växthuseffekt är överdrivet och hysteriskt. Men han kåserar ofta bra.

Anonym sa...

Jag ska läsa det här senare, men nu har jag bråttom och var bara inne för att fråga en sak snabbt!

Men visst ångrar jag inte att jag tog Madrid i augusti? Och finns det någonstans där man kan typ bada utomhus eller så? Någon bör väl ha en pool för turister :D

Thérèse sa...

Cliff hanger - oj det visste jag inte , känns inte som någon bra grej

Jove - jadå det finns gott om pooler i Madrid , fråga på hotellet så vet dom säkert var den nämaste ligger. Jag hade pool i huset där jag bodde så jag har aldrig varit på något offentligt bad så jag kan inte rekommendera något speciellt

Thérèse sa...

Cliff hanger - jag hörde förresten Herman prata på bokmässan i Göteborg för ett par år sen. Han var väldigt rolig "live" men då pratade han inte kungar eller växthuseffekten

Anonym sa...

Kom att tänka på månadens inlägg förresten... Det var ju den 20:e för tre dagar sedan! Det har varit tyst hos Tolken ett tag...

Thérèse sa...

Johanna - jag har också tänkt på det.

Anna Malaga sa...

Tu as un petit message dans mon blog!

Linda sa...

Det ÄR verkligen spännande med språk. Jag ska ta itu med att försöka lära mig franska ganska snart, och har å ena sidan fått höra att det ska vara oerhört svårt - och å andra sidan att det inte är så direkt svårt, just för att det på många sätt påminner om svenskan.
Jag är heller inte överdrivet förtjust i Herman, inte heller i hans dotter Elin. Men de verkar ha levt ganska fascinerande liv.

Thérèse sa...

Anna- antagen

Linda - visst är det spännane med språk. Jag tycker nog också att Elin Lindqvist är en ganska medioker författare och krönikör men om hon fortsätter skiva kanske det blir bättre framtiden. Vet inte , ogillar henne inte men är väl inte så intressrad av henne heller

Anonym sa...

Pensé är absolut franska. Blomman heter likadant på franska och ordet är tanke. Varför blomman är döpt just till det vet jag däremot inte. Läste också artikeln och tyckte den var väldigt bra. Ledsen att det varit tyst ett tag. Men nu är jag tillbaka, jag är lite ryckig ibland. Jag har sett att du läst på min blogg om månadens inlägg, Tack!

Thérèse sa...

Tolken - tack , ibland har man inte tid eller lust att skriva så då måste man få vara tyst. Kul att du är tillbaka. Läst det du hade skrivit igår kväll. Ska skriva ihop ett månadens inlägg till sist april.