lördag, april 14, 2007

pasta med ketchup , äppelmos och oliver

Som dom flesta andra tycker jag att mat är kul. Jag gillar att prova nya råvaror , kryddor , maträtter eller kök. Ibland kan man ju tycka att en kombination av vissa saker känns märklig men bli positivt överraskad hur bra det passar när man smakar.

Idag skulle jag göra något snabbt och lägglagat till mig och barnen. Det blev pasta med pesto för de gillar vi och äter ganska ofta. Oliver till naturligtvis för mina barn liksom jag älskar oliver. Sonen sa bestämt att han ville ha äppelmos istället för pesto (som han anligen gillar) på sin spagetti. Jag tyckte det lät märkligt men han stod på sig. I sin pasta blandade han ihop äppelmos , lite ketchup och en klick olivkräm. Han åt med god aptit och hävdade att det var jättegott. Jag avstod från att smaka.

Ni som läser här och har provat en udda kombiation och funnit det gott eller kanske mindre gott får gärna dela med sig av sina upplevelser.

16 kommentarer:

becka sa...

Oh My vad äckligt...haha. Jag jobbade ett tag på ett boende för autistiska, där fanns det en kille som hade jordgubbssylt på sin spagetthi. Puss på dig hjärtat!

Anonym sa...

Haha, det var onekligen en annorlunda kombination din son skulle äta... :) Jag har hört talas om ketchup på pannkaka, det tycker jag låter rätt så äckligt.

Pumita sa...

Jag är inte så kinkig med mat men äppelmos och pasta... neeej! Det klarar jag inte. Kom att tänka på sylt med riven ost på som jag fick till efterrätt på Kuba. Det var också en intressant kombination. Går kanske bra om man är gillar ostmacka med marmelad, men jag äter inte det heller.

Carin sa...

När jag var liten brukade jag och en kompis blanda en massa tokiga grejer för att experimentera, särskilt spännande var det när micron kom och vi kunde värma och gegga ihop diverse ingredienser. Lite udda var kanske glass och coca-cola (dock inte i micron), men jag minns att det var betydligt godare än det låter, liksom som sånt där godis man köpte i små påsar och som smällde på tungan. Vad sjutton hette det nu..?

Thérèse sa...

Becka - jag har hört det där om spagetti och sylt någon gång. Fast det kan ju ha varit av dig. Minns faktikst inte vem som sa det. Låter onekligen skumt. Puss på dig också vännen.

Johanna - jag har också hört talas om ketchup på pannkaka. Håller med om att det inte låter så gott.

Pumans dotter - nej jag är inte heller så kinkig men äppelmos och pasta får vara för mig också. Jag har smakat glass med currysmak och det var ingen höjdare trots att jag gillar både glass och curry för sig. Vitlöksglass var däremot helt okey men jag väljer hellre någon mer traditionell smak

Carin - haha min bror höll ocså på och blandade konstiga saker i mikro när vi fick den. Jag har smakat glass och cocacola på ett café och tyckte det var betydligt godare än det låter. Jag drog mig länge för att prova calimucho dvs. rött vin och coca cola som spanjorerna dricker. Men har druckit både det och whisky med cola. Smakar helt okey faktiskt. Men det är klart jag skulle inte hälla coca cola i ett dyrt vin eller en fin whisky.

Nejma sa...

Glass och cola är ju jättegott! Det drack vi ofta när jag var liten, det var ju ena rama partydrinken juh, när vi gick på mellanstadiet. ;-)

Äppelmos och ketchup är en kombination jag inte provat men det ska jag definitivt prova någon gång. På McDonalds hade dom tidigare en dressing som var bananmos med ketchup (ungefär så, kan ju varit andra ingredienser också, kommer inte ihåg) - suuuuupergott på potatisen!

Den märkligaste blandningen jag sett hitills var en amerikan som åt grapefrukt, lingonsylt och grädde. *urk* Han hade iof ketchup på äppelpajen med....

Anonym sa...

Nu kom jag på en JÄTTEGOD sak!! Att doppa strips i milkshake! Jodå, det är sant. Det har hänt att jag köpt strips och vaniljmilkshake på McDonalds och så sitter jag och doppar stripsen i milkshaken, det är jättegott, jag lovar.

Coca cola och glass har jag också testat, det var ok, men jag föredrar det separat...

Cliff Hanger sa...

Kan inte komma på nån konstig matkombination som jag gillar, men det varett radioprogram om det för några veckor sedan, på P3. Har för mig att det var en som gillade sill, filmjölk och knäckebröd ihopblandat. Det var en massa andra konstiga varianter också.

Cliff Hanger sa...

Förresten, jag vet inte om det är så konstigt, men i Rom åt jag en jättestor vit Gorgonzola med flytande honung. Riktigt gott faktiskt. Och så har jag ätit en god pizza med bl a russin på.

Thérèse sa...

Nejma - äppelmos och ketchup får nog vara för mig. Lät lite konstigt med det där bananmose också. Amerikanen verkade haft mysko vanor ha ha

Johanna - jag har aldrig provat men strips och milkshake låter inte så illa faktiskt

Cliffy - haha vilken blandning. Har också hört på radion någon gång ör jäkligt längesen om någon som rörde ihop filmjölk med diverse mat. Tror inte jag skulle gilla det. Jag har ätit getost med honung och det var väldigt gott. Passade väldigt bra ihop faktiskt men russin på pizza , låter skumt. Jg tycker bearnaisess på pizza är en konstig kombination men många gilla ju det. Spenat på pizza åt jag i England och hon jag var där med tyckte det verkade skumt men det var jättegott ,finns ju här också , inte ovanligt på fryst pizzor

Linda sa...

Äppelmos och pasta låter inte som MIN favorit direkt, men visst är det härligt när barn vågar (kan) var okonventionella och bara testa smaker så där? Vem vet, man kanske går miste om massor i sin smakkonservatism ;)
Det märker man ju lätt så fort man kommer utomlands. I Japan har jag stött på både den ena och den andra, för mig, udda kombinationen. Vad sägs om potatis och glass t.ex.? DET var däremot inte alls gott :P

Thérèse sa...

Linda - usch , potatis och glass lät inte gott. Jag håller med om att detär härligt när barn (och vuxna) vågar vara okonroversiella. Jag är nog en aning dålig på det tyvärr

Anonym sa...

Jag känner att jag nog avstår den kombinationen. Men egentligen är det ju lite fegt...då lär man ju aldrig upptäcka nya smaksensationer.

Anonym sa...

Inte min favis men har hoert att Kalles kaviar pa pepparkaka ska vara gott.

Anonym sa...

När jag var på Island åt jag pizza med sylt, äpple och ost, kommer inte ihåg vad det var för ost, som gav pizzan lite sälta. Det var faktiskt gott, men kändes mer som en efterrätt.

Thérèse sa...

Christina - jag avstår nog också den kombinationen , fast somdu säger man kanske inte ska vara för smakkonservativ , då missar man kanskenya spännande smakupplevelser.

Anonym - hm , låter som en underlig kombination men jag har inte provat.

Pia - låter väldigt konstigt , inget som jag blir sugen på. Jag har hört talas om folk som ätit pizzor med efterrätt på. Jag som tycker bearnaisesås är underligt på pizza