lördag, april 28, 2007

rekordvarmt

Läste det här på Svenska Dagbladets hemsida. Eftersom jag verkligen avskyr kyla och har problem med knäna som blir värre när det är kallt tycker jag att just klimatet var det svåraste att lämna i Madrid. Då har inte Madrid världens bästa klimat men det är ju betydligt behagligare än i Stockholm även vintertid. Fast 8-10 plusgrader på vintern i Spanien känns fruktansvärt kallt.

Även om en liten del av mig blir glad och tänker att man faktiskt kan bo här uppe i norr om våren och sommaren blir rekordvarma. Så får man förtränga att vintern kommer sen om inte den också blir rekordvarm. Igår pratade jag med Madrid och vi hade varmare här i fosterlandet än i den spanska huvudstaden.

Fast mest tycker jag förstås som alla andra att den globala uppvärmningen är läskig. Även om den kanske ger ett behagligare klimat här uppe i Skandinavien kommer människor i andra delar av världen , i synnerhet fattiga delar , att drabbas mycket hårt. Migration och flyktigströmmar orsakade av miljöproblem är ju tyvärr ett globalt växande problem.

Personligen känner jag att jag är väldigt dåligt insatt i dom här frågorna. Jag skulle behöva mer information och mindre skräckpropaganda. Jag har väl inte heller engagerat mig så mycket eller letat information men artikeln jag länkar till i inledningen av det här inlägget var bra.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Usch ja, jag tycker att det är så läskigt och oroande att jag inte vill höra ett ord till om klimathotet. Huh.

Gör klimattestet på tv4.se så får du ett litet hum om vad du kan förbättra i alla fall.

Thérèse sa...

johanna - ja jag har inte tänkt så mycket på det som jag borde utan mest slött tänkt att vad skönt och varmt det är idag. Hösten 2005 var det ovanligt varmt och jag bodde i Göteborg. En kompis var på besök , vi gick en promenad och hon pratade om hur läskigt det var att det var så ovanligt varmt hela promenaden. Jag vaknade nog lite då. Ska kolla TV4s klimattest

Pumita sa...

Jag känner mig också uruselt insatt i klimatfrågan och skulle behöva lära mig mer. Ska kolla på testet, tack för tipset Johanna.

Annars har jag varit helt salig över solen och värmen under de senaste dagarna. Har varit på jobbkonferens och vi har suttit ute (i skärgården) och grupparbetat. Helt underbart!

Anonym sa...

Du har ju en reseblogg lite så, så du kanske kan berätta om denna gatan även i din blogg? :)

http://samunia.blogg.se/1177526666_mrschenstrasse.html

Bara ett tips!

Thérèse sa...

Pumans dtter - ja , jag skulle gissa att du lisom jag har varitmer intresserad av fttigdomsfrågor än miljö. Fast det är lite synd att man tänker så för det hänger ju delvis ihop

Jove - tack för tipset kollande länken och den var intressant menjag känner så dpligt till Tyskland. Jag kanske kan skriva om pilgrimsvandringen från franska gänsen till Santiago de Compostela i nordvästra Spanien istälet . Inte för att jag har vandrat men jag har läst om den en del och träffat folk som har vandrat

Linda sa...

Jag känner igen frustrationen, att känna att man VILL bry sig och göra rätt för sig, men känna att man är för dåligt insatt för att veta exakt HUR.
Att flyga mindre, använda lågenergilampor, sopsortera, köpa så lokalt och ekologiskt som bara möjligt, åka kollektivt istället för i egen bil, köpa second hand istället för nyproducerade varor - visst finns det ändå en ganska lång lista på vad man vet att man ska göra, men ändå känns det som om det inte räcker. I.a.f. jag känner att jag vill göra ännu MER.

Thérèse sa...

Linda - precis , jag kunde inte ha skrivit det bättre själv , instämer med varje ord