onsdag, juni 03, 2009

uppochnervända bankkort

Jag har tagit ut pengar ur bankomater i många länder i fem olika världsdelar men det är endast i Sverige man stoppar in sitt bankkort uppochner i bankomaten. Varje gång jag kommit tillbaka till Sverige efter en tid utomlands försöker jag stoppa in kortet med framsidan upp i maskinen. Utlänningar som kommer hit gör förmodligen samma sak. Jag förstår inte varför vi i Sverige envisas med att stoppa in bankkortet uppochner.

Idag när jag gick till bankomaten som ligger i närheten där jag bor noterade jag att den såg lite annorlunda ut , inte mycket men liksom lite nyare , större bildskärm och sedlarna kom ut på ett annat ställe. Som vanligt försökte jag stoppa in kortet uppochner men det ville inte maskinen. Så såg jag att kortet skulle stoppas in med framsidan upp. Kände mig smått internationell , kontinental eller något där vid Nordeas bankomat i Uppsala. Är det någon förändring på gång med nya bankomater så vi svenskar i framtiden kommer att få vända på kortet och stoppa in det på samma sätt som man gör i andra länder? Ingen viktig fråga. Jag kan lika gärna stoppa in mitt VISA-kort uppochner men jag har undrat varför vi envisas med att göra det i Sverige när man inte verkar göra det i övriga världen.

2 kommentarer:

Anders sa...

Kan det ha med användarvänlighet att göra? Om man stoppar i kortet med baksidan uppåt är det ju lättare att se till att magnetremsan är åt rätt håll. Numera har ju de flesta kort även chip (vilket de haft längre på kontinenten än här, där bankerna inte ville först) och då finns det ett visuellt hjälpmedel även på framsidan.

Men vad vet jag?

Thérèse sa...

Anders - Det låter ju som en möjlig teori , jag visste inte att man haft chip i korten längre i andra länder. Fast att stoppa in kortet rättvänmt med magnetremsan nedåt borde ju inte vara något problem om vi hade varit vana att göra det.