lördag, maj 30, 2009

Maraton och träning

Maraton är en olympisk löpgren där de tävlande avverkar en sträcka på 42 195 meter på landsväg eller gator.Maraton bygger på en myt, enligt vilken den grekiske soldaten Feidippides (Filippides) skulle ha sprungit från staden Marathon på östra delen av halvön Attika till Aten med budskapet att de grekiska styrkorna under ledning av Miltiades hade segrat över perserna i slaget år 490 f.Kr. så att inte staden skulle öppna sina portar för den persiska flottan när den anlände.

Direkt efter slaget sprang hela den atenska hären "för brinnande livet", enligt Herodotos, tillbaka till Aten, för att förhindra att den persiska flottan skulle erövra staden. Atenarna hann fram i tid då Feidippides nått fram med meddelandet i tid och lyckades sålunda förhindra en persisk landstigning.

Idag är det Stockholm Maraton som har arrangerats sedan 1979 och brukar ha över 15000 deltagare.

Min kompis ska springa idag, och det är inte hans första Maraton, och samtidigt som jag önskade honom lycka till satt jag och vräkte i mig glss. Men jag är inte så sunkig. Jag vill komma igång och träna som jag gjorde för några år sen. Då¨var det yoga och styrketräning 4-5 dagar i veckan. Vill gärna yoga igen men vill också träna min kondition som är usel. Det enda jag gör är promenader och cyklar men det är lite för lamt. Yoga skulle jag kunna dra igång hemma på egen hand men det är svårt att komma till skott. Springa är inte helt ok eftersom jag har dåliga knän men ändå vill jag hitta en bra och kul träning där jag får igång konditionen.Men springa något Maraton är jag inte så intresserad av 4.2 mil verkar lite väl mycket. Någon läsare som har några tips på detta?

1 kommentar:

Anonym sa...

Simning ska väl vara skonsamt samtidigt som det ger bra konditionsträning? Promenader är väl annars en bra men kanske underskattad motionsform där man kan anpassa längd och intensitet.

/Anna S.