tisdag, juni 23, 2009

svensk husmanskost vs thaikäk

Jag tillhör dom som är väldigt förtjust i asiatisk mat då främst från syd- och sydost-Asien. Gärna mycket grönsaker och starka kryddor. Utbudet av vegetarisk mat brukar också vara mycket bra i olika asiatiska kök, något jag som varken äter kött eller fisk uppskattar. Så är jag dessutom galen i ris , äter hellre det än potatis och pasta och blir aldrig less på ris.

Svensk husmanskost är däremot inget jag är så vansinningt imponerad av. Väldigt mycket kött och lite grönsaker och dåligt med kryddor. Saker som pölsa , kalops , pannbiff med lök , paltbröd , leverbiff, blodpudding , rotmos och fläsk med löksås känns inte som våldsamma gastronomiska äventyr direkt. Dom flesta av oss tänker nog på det vi åt i skolan när såna här rätter räknas upp. För hur många svenskar idag gör sin egen kalops eller sin egen rotmos till söndagsmiddagen? Vi äter troligen oftare spagetti och köttfärssås än dillkött.

För ett tag sen träffade jag en thailändsk man som sedan länge var bosatt i Sverige. Han hade kommit hit i tonåren och gått en svensk kockutbildning. Sen han kom till Sverige hade han och hans familj tillbringat en del av varje vinhter hios släkten i Thailand och han umgicks mycket med andra thailändare.

Han åt gärna thai-mat men helst svensk husmanskost som var hans stora passion. Jag har en thailändsk kompis som är precis tvärtom , får hon välja äter hon helst enbart thaimat. Finns det något godare än svensk husmanskost sa han till mig och började räkna upp rätter som förde mina tankar till en skolmatsedel när jag var barn. Nu tror jag att viss svensk husmanskost tillagad av kockar på restaurang är en helt annan upplevelse än skolans mat. Det kan säkert vara jättegott. Den här thai-svenska kocken som vurmade så för den svenska husmanskosten har en egen restaurang som bara serverar svensk husmanskost. Eftersom han hade svåret att förstå min skepsis mot svensk husmanskost har jag lovat att någon gång titta förbi på lunch. Jag har ju faktiskt flera gånger varit både i den närbelägna thai-restaurangen och sushin ett stenkast från hans ställe. Så varför inte prova något nytt , ovanligt och exotiskt och satsa på svensk husmanskost näta gång jag lunchar i området. Då får jag mig dessutom en trevlig pratstund.

5 kommentarer:

Per sa...

Biff eller stekt fläsk med löksås är riktiga favoriter och det är troligen så att internationellt sett är pepparotsgädda en svensk delikatess.

Jag blir less på Thai snabbt.

Anonym sa...

Jag håller med ovan. Thaimat är gott men man blir ganska snabbt less på det. Riktigt vällagad svensk husmanskost är en verklig gastronomisk upplevelse som skulle kunna platsa på vilken parisisk finkrog som helst.

Erica sa...

Jag tröttnar aldrig på asiatisk mat. Både Japansk, Tahi och även Korenask (testat eftersom jag är adopterad därfrån) Thaimaten är väl den som innehåller flest grönsaker, vilket jag gillar mycket och vill ha i kvantiteter! Men jag älskar också svensk husmanskost. Riktigt lagad! Inte hafsigt. Jag burkar göra kåldolmar ibland, bara för att det är gott, väldigt omständigt bara. Men persiska vindolmar är också en delikatess. När jag tänker efter så finns ju det mycket god mat som är väldigt olika. Indisk mat är också en sån dör favorit jag har.

Anonym sa...

Jag måste nog också protestera lite här angående svensk husmanskost.

Tror tyvärr väldigt många har mest dåliga erfarenheter av skolmat, att den ofta varit utan smak och grönsaker och pasta överkokt. Tycker inte att den husmanskosten går att jämföra med den hemlagade, tror att många barn ratar vissa maträtter som serveras i skolan men äter dem hemma - just för att den hemlagade är lagade med mer omsorg och därmed smakar godare.

Själv lagar jag lite olika slags mat, en del husmanskost och som många andra italienskt, grekiskt, indiskt, thailändskt osv. Men jag skulle inte vilja vara utan den svenska husmanskosten!

Men visst, är man vegetarian kanske det blir få rätter som man kan äta, då den svenska husmanskosten ofta innehåller kött, korv och kyckling.

/Anna S.

Berg sa...

Riktig mat behöver inte dränkas i kryddor.

I övrigt har du en poäng, vem kan väl tröttna på kombinationen citrongräs, chili och kokosmjölk? Kyckling som smakar citron/chili/kokos, fläsk som smakar citron/chili/kokos, biff som smakar citron/chili/kokos, grönsaker som smakar citron/chili/kokos ...

Möjligheterna är oändliga!