fredag, juni 26, 2009

sommar , sol och kanske bad

Posted by Picasa


Den här veckan har jag tillbringat en stund varje dag på någon strand med barnen. Helt underbart väder. Äntligen sol och värme. Blir det sol och varmt några dagar slänger kvällstidningarna alltid upp löpsedlar om vädret och hur länge värmen ska stanna. Större delen av juni har ändå varit ganska kylig så visst är det skönt att det blivit sommar men än tycker jag inte vattnet har hunnit bli så varmt. Behövs lite mer än några dagars sol. Men mina barn och väldigt många andra verkar gilla att bada i det 18-20 gradiga vattnet. Fast som svensk ska man väl helst bada bara det är sol och vattnet är isfritt. En februari var jag och några vänner i Malaga i södra Spanien. Det var kallt både i luften och vattnet. Men några av mina kompisar skulle givetvis bada. Havet låg ju där och var isfritt. Malagaborna passerade stranden iklädda jackor och halsdukar. Några galna svenskar tog ett dopp och hävdade hurtigt att det var "skönt och friskt". Jag nöjde mig då, liksom den här veckan att bara bada fötterna. Bad i svenska skpgsjöar kan ha sin charm men det går inte upp mot långa finkorningar sandstränder vid havet , helst ett varmt hav.


Posted by Picasa

2 kommentarer:

barajagjohanna sa...

Ja, varmt ska det vara! Jag badar för att svalka mig, eller för att motionssimma. Jag ser liksom inget nöje i att bada, därför badar jag inte när det är kallt i vattnet. För många är det ju en grej att doppa sig så tidigt som möjligt, och jag kan känna att man ofta blir utpekad som lite tråkig och mesig om man inte vill bada.

Jag tycker helt enkelt inte att det är roligt.

Thérèse sa...

Johanna - Jag håller med , jag känner också såna som har det som sport att bada så tidigt som möjligt men jag vill att det ska vara ordentligt varmt. Badar också för att svalka mig. Gillar att simma ,har t.o.m tävlat i simning när jag var 10-12 år, men gör det helst i bassäng