onsdag, juni 17, 2009

avbryta

Många svenskar som umgåtts med en grupp spanjorer konstaterar nog att spanjorer kan prata och prata och prata... Spanjorer pratar hur mycket som helst och avbryter gärna varandra. Något som inte alls ses som ohyfsat men som svensk har man ju lärt sig att det är fult att avbryta , man ska vara tyst , lyssna och vänta på sin tur att prata. Men då får man inte många ord sagda i en grupp spanjorer. Känner man sig dessutom lite osäker på språket och sitter och funderar på hur man ska kunna säga det eller det på spanska hinner man oftast inte få något sagt alls. Vilket kan vara väldigt frustrerande.

Här kan faktiskt lite av en kulturkrock uppstå om man generaliserar lite för spanjorerna förväntar sig att svensken ska avbryta och babblar på. Svensken står där tyst och lyssnar och väntar på sin tur. Spanjoren babblar mer och mer och blir smått frustrerad på den tröga tysta svensken som inget säger.

Det är inte lätt att avbryta någon mitt i en ström av ord. Ett bra tips som alltid funkar är att ta tag i någons arm , titta personen i ögonen och börja med att säga :"Jag tycker att..." , "Jag håller med om att...", "Jag håller inte med om att..."

Även om jag som dom flesta svenskar tycker att spanjorer är riktigt bra på att prata har jag känt att jag oftast har kunnat få något sagt i en grupp spanjorer. Det jobbigaste var innan jag själv kunde så bra spanska och satt och funderade vilka ord och verbformer jag skulle säga när jag skulle kommentera det eller det eller berätta något. Då hade spanjorerna redan hunnit lämna ämnet och pratade om något helt annat och jag fick fundera på nya ord och verbformer som aldrig kom till användning.

Även om det finns skillnader så är spanjorer och svenskar mer lika än olika och det skiljer inte så hysteriskt mycket i kultur och livsstil men här generaliserar jag lite och prata och avbryta är dom bra på , spanjorerna.

2 kommentarer:

Erica sa...

Jag har svårt för att avbryta, men har lärt mig att göra det. Detta provocerar mycket har jag förstått. Märkligt att det i Sverige läggs skuld på den som gör något istället för att fråga sig varför man själv inte gör. En fundering jag har haft.

Thérèse sa...

Erica - visst är det märkligt , har faktiskt inte tänkt så själv förut men håller med. Har också svårt att avbryta