söndag, juni 07, 2009

olivröra

Jag verkar inte få upp mina bilder nu när jag fotat mat och tänkte dela med mig av ett recept som blev väldigt lyckat. Men då kör vi utan bild. Det smakar ändå mycket gogare än det ser ut.

Jag gjorde en otroligt god olivröra som passar till allt möjligt. God att ha på bröd , till pasta , i salladsdressing och säkert till grillat kött , fisk eller vegetarisk alternativ.

Jag tog två burkar gröna oliver med piementofyllning och en burk svara oliver utan kärnor och mixade det med tre vitlökskyftor , en halv grön chili och ett paket fetaost samt en smakrik olivolja till lagom konsistens. Man kan späda med mer olivolja om man önskar att röran ska bli lösare. Jättegott och enkelt.

Brukar göra samma röra fast med en burk svara en burk gröna , vitlök och olivolja men att lägga till feta och chili var lyckat. Jag och dottern har mumsat olivröra hela helgen. Hade velat visa bild men som sagt det är inte världens mest fotogenique mat. Men väldigt , väldigt gott och enkelt.

Så kan man ju variera hur man vill , utesluta osten , ta en anna ost , utesluta chili , ta mer , chili , ta mer vitlök eller lägga till något annat man gillar och tror skulle passa. En liten klick dijonsenap i brukar bli väldigt gott men då har jag skippat chilin.

5 kommentarer:

Erica sa...

Låter så god! Ska testa imorgon, den lät så god att det blir svårt att låta bli :-)

Thérèse sa...

Erica - ja det blev jättegott känns verkligen att vi har förätit oss på detta hela helgen...

Nadia sa...

Ja, det låter verkligen som en mix precis i min smak.
Skall också testa, tack för tipset! ;)

Thérèse sa...

Nadia - blev jättegott och vi har ätit hela helgen , nästan slut nu

Cecilia Artista sa...

Det verkar vara ett mycket bra recept - precis i min smak! Ska förstås testa det då det verkar såå gott!