torsdag, juni 11, 2009

Paella



Ursprungligen är paella en husmanskost med en bas av ris och råvaror som har funnits till hands. Invandrade muslimer började odla ris i området kring Valencia redan under tidigt 700-tal, således är namnet till en av de mest vanliga varianterna Paella Valenciana. Denna variant innehåller ris, kycklingkött, kaninkött, lite paprika, lök, vitlök, tomat, saffran, olivolja och garrofó (stora vita bönor). Det är även brukligt att lägga i en rejäl kvist rosmarin och garnera med citronklyftor för att ytterligare höja smaken. Ingredienserna varieras ofta efter säsongens primörer, till exempel kronärtskocka istället för paprika.

Paella Mixta innehåller en blandning av kött och råvaror från land och hav: fisk, blåmusslor, kräftor och snäckor. Denna variant har uppkommit på senare tid som effekt av turismen. Om paellan enbart innehåller kött från havet kallas den för Paella Marinera eller Paella de Marisco, med fisk och skaldjur. Det finns även Paella Negra (Arròs Negre på valencianska), som har svärtat ris av bläck från bläckfisken calamares, samt fideuaes med bas i nudlar istället för ris. Det finns även vegetarisk paella. Maträtten är lite som pyttipanna , man tar det man har hemma och blandar med saffranskryddat ris.

Paellan ska lagas i en typisk paella-panna , det är den som har gett maträtten dess namn. Fast har man ingen paella-panna funkar det säkert med en vanlig stekpanna. Traditionellt tillagas paellan över öppen eld.


Här finns recept på paella på svenska.Sidan innehåller mängder av recept på spansk mat på svenska och fina bilder så den kan verkligen rekommenderas.

6 kommentarer:

Per sa...

Paella Valenciana innehåller mer skaldjur vanligen som tex krabba, som inte finns i mixta. Jag tyckte som mindre inte om mat med saffran i , men efter ett tag i Spanien började jag digga paella. Varje torsdag bjöds det på paella på UAM i Madrid. Ibland mixta och ibland valenciana. Kanin är rätt mysko faktiskt. En kollegia från Valencia gillade inte bamba versionen som bjöds. Bara mammas paella dög. Lite som mammas svenska köttbullar?

Per sa...

Fast dina barn lär kanske inte få sådana preferenser som "mammas köttbullar"?;)

Erica sa...

Jag har aldrig ätit Paella, men det ser så gott ut! Ska försöka mig på det själv någon dag nu i sommar. För det känns som sommarmat!

Thérèse sa...

Per - saffran i mat är väldigt gott , saffransris som serveras till grytor är en höjdare och saffran i fisksoppa är en klassiker. Kanske bara fördomar som fick dig inte gilla saffran i mat , bra att du kom över det med hjälp av paellan.

Per - Fast trots att jag är vegetarian bjuder jag mina barn på mamma scans köttbullar ibland och sonen har gjort sina egna m4ed köttfärs efter recept.

Erica - Jag har aldrig gjort paella , har fått för mig att det kanske är omständligt och många olika ingredienser som ska fixas i ordning. Men kanske skulle det vara kul att prova att göra men vegetarisk paella blir inte samma grej tror jag och äta kyckling och skaldjur är jag inte så sugen på just nu men mn ska väl aldrig säga aldrig

Anonym sa...

nu blev jag sugen på paëlla...och ingen lust har jag att ställa med vid spisen, en fredagskväll....:-)
Tack för länken med receptet, har gjort en paëlla tidigare (på mitt lilla vis) och det blev lyckat!Men jag orkar nog inte göra om det igen, om det inte är någon stor uppvaktning eller liknande!

Anonym sa...

Direkt kopierat från Wikipedia ju?