lördag, juni 06, 2009

nationaldagen

Idag har det ju varit nationaldag men firandet i Sverige går lite trögt. Vi vill ju vara så där härliga som norrmännen är 17 maj och fira vilt och galet men vi kommer liksom inte till skott. Vad är det vi firar egentligen? Att Gustav Vasa valdes till kung 6 juni 1523 eller 1809 års regeringsform som antogs 6 juni? Inget av det känns som en grej man får lust att ställa till ett jätteparty för att fira.

Jag tror att vi är många som gillar Sverige och känner oss väldigt svenska utan att fira idag. det blir liksom inte av , det känns inte så kul med folkdräkter , fioler och kungafamiljen på Skansen.

Att gå ut och vifta med svenska flaggan när det inte är något VM eller OS känns också fel för många. Det för tankarna till nationalism vilket många svenskar har fått lära sig är fel och det känns som man utesluter vissa grupper. Rent av kan man bli misstänkt för att vara rasist. Fast flaggan i sig är väl inte mer rasistisk än andra länders flaggor. Sverige är ju bara ett geografiskt område och alla som bor här eller känner sig som svenskar i andra delar av världen har väl rätt att fira om dom vill. Sverige är idag ett mångkulturellt land och firar vi Sverige så firar vi väl det mångkulturella Sverige av idag och inte något som var för hundra år sen.

När det gäller flaggan så är det få länder där så många har flaggstänger och flaggar hemma i trädgården. I Spanien där jag har bott tror jag inte det förekommer alls att man har en flaggstång hemma utan där syns flaggor bara på officiella byggnader och torg. Då har ofta spanska flaggan sällskap av både eu-flaggan och regionens flagga. Åker man till IKEA hittar man även den svenska flaggan bredvid dessa tre.

Även om jag tycker om mycket med Sverige och känner mig svensk så har jag aldrig firat någon nationaldag. En gång för många år sen var jag i folkparken i Västervik när en släkting sjön i kör iklädd folkdräkt men det var för jag hade lovat lyssna på kören. Idag har jag varit på en helt annat grej med barnen. Vi har gått tipspromenad , deltagit i frågesport om Pelle Svanslös, klappat katter , busat med hundar, varit med på ponnyridning , fikat , köpt lördagsgodis och ätit för mycket sånt. En trevlig med lite väl kylslagen dag.

Inga kommentarer: