onsdag, juli 09, 2008

thaimassage

För längesen hade jag en pojkvän som brukade bjuda mig på diverse besök på skönhetssalonger. Jag minns inte riktigt men jag tror jag var på några ansiktsbehandlingar , fick benen vaxade, naglarna fixade och sånt jag brukar göra själv. Han trodde väl att tjejer gillade sånt men jag har aldrig känt mig riktigt bekväm på såna ställen. Så efter att han försvann ur mitt liv så har jag knappt satt min fot på ett sånt ställe.

För några år sen när jag bodde i Göteborg så tränade jag på ett gym där man även kunde få massage. Eftersom jag kände den ena tjejen som gav massage blev jag övertalad att prova och visst var det skönt. Men samtidigt känner jag inte riktigt för att betala flera hundra för det. Så det blev bara ett par besök för min del.

När jag för några år sen var i Bangkok fanns ett ställe bredvid mitt hotell där man kunde få thaimassage och det var väldigt billigt. Jag bestämde mig för att prova och blev verkligen fast. Det blev flera besök där under mina dagar i Bangkok.

Thaimassage är en gammal form av massage med rötter i Indien. Genom att behandla tryckpunkter på kroppen och sedan sträcka ut kroppen blir den behandlade avslappnad. Thaimassage har kallats "yoga för den late" vilket troligen syftar till strechingsmomenten i massagen. Eftersom jag har yogat ganska mycket kan jag bara instämma. Man känner sig som efter ett yogapass när man har fått thaimassage.

Iallafall blev jag för en tid sen bjuden på thaimassage här i Uppsala. Vilket var en mycket uppskattad present. Eftersom det kostar 400-500 kronor i timmen i Sverige är det knappast troligt att jag kommer att betala för det särskilt ofta. Jag kan verkligen rekommendera thaimassage för det är hur skönt som helst. Fast visst var det en annan känsla att få det in Bangkok än i Uppsala även om själva massagen var lika bra här i stan.

Stället där jag fick massagen hade även akupunktur. För några år sen provade jag akupunktur. Jag hade inflammationer i knäna och min läkare skrev en remiss till en sjukgymnast som utförde akupunktur. Så det kostade inte särskilt mycket utan landstingets högkostandsskydd gällde det vill säga man betalar besök hos läkare , sjuksköterska , sjukgymnast mm. upp till 900 kronor per år det man går utöver är gratis. Jag var skeptisk men läkaren övertalade mig att prova. Det funkade faktiskt. Jag gick 10 gånger och fick ligga cirka en halvtimme med nålar instuckna på olika ställen i kroppen. redan efter några gånger var jag mycket bättre. En före detta jobbarkompis som också var skeptisk provade också akupunktur mot sin whiplash-skada och sa att hon blev mycket bättre.

Jag är ganska säker på att jag har hört att akupunktur har bevisad effekt mot vissa saker som smärta , inflammationer , illamående mm. Så kan man ju även få akupunktur som smärtlindring vid förlossning på vissa sjukhus (jag blev erbjuden när jag födde i Göteborg men avstod). Det finns även dom som slutar röka och bantar med hjälp av akupunktur men hur effektivt det är vet jag inte. För mig hjälpte det iallafall mot ledproblem. Jag hade aldrig innan trott att jag skulle bli så bra så snabbt med hjälp av nålarna. Nu är jag ju operarad i knäna och mina ledproblem verkar ha försvunnit så jag har inte behov av akupunktur men jag skulle absolut kunna tänka mig att prova igen.

Avslutningsvis tänkte jag tjata lite. Hoppas ni har hittat min nya blogg om klotter Är det någon som stöter på något kul klotter ute så dela gärna med er på den bloggen , bloggens gästbok eller maila mig så lägger jag ut det. Den kommer att uppdateras ganska ofta nu i början för jag har lite hjälp av en kompis som för många år sen skrev ner kul klotter i en bok som hon rotat fram.

3 kommentarer:

Sara sa...

Oj, tänk att bli bjuden på massa lyxiga grejer! Jag tror aldrig att jag varit på någonting sådant där, även om jag brukar läsa reportage om skönhetssalonger mycket lÄngtansfullt...

På tal om akupunktur: Min man drabbades av ansiktsförlamning när vi var på taiwan. Halva ansiktet var helt paralyserat och de "vanliga" läkarna sade att det inte går att göra mycket annat än att hoppas att det går över. Men vi var till orientaliska läkare där han fick akupunktur flera gånger i veckan under ganska lång tid. Och det blev nästan alldeles bra; det är bara några procent som inte kommit tillbala.

Anonym sa...

Hej!
Ville bara bidra med min erfarenhet från akupunktur: Av olika anldeningar så fick jag "tennisarmbåge", dvs inflammation i muskelfästen, senor i armbågen. Det var så illa att jag inte kunde öppna en dörr och inte heller bära en bricka med mat. Efter flera vändor till fyso respektive voltaren gick jag till en akupunktör och fick 10 behandlingar. redan efter första behandlingen var jag bättre! En behandling helt utan skadliga bieffekter och oftast passade jag på att njuta av 30 minuter musik eller bara avkoppling.
Men var noga med att den akupunktören du blir behandlad av har en utbildning som läkare, det finns en hel del lycksökare i branschen.

Thérèse sa...

Sara - nja visst var det ganska trevligt men jag hade nog uppskattat andra sorts presenter mer. Det var som om vi inte riktigt kände varandra eller iallafall tror jag inte riktigt han visste vad jag hade uppskattat mer. Så det var väl en av orsakerna till att det tog slut. Kul att akupunktur funkade så bra för din man. För mig fungerade det också hur bra som helst och jag skulle absolut kunna tänka mig att prova igen

Anonym - Om jag ska vara lite petig var inte hon som gjorde akupunktur läkare utan sjukgymnast men det var en läkare som gav mig en remiss dit. Hon var anställd av landstinget i Göteborg. Precis som du påpekar så finns det nog en del lycksökare i branschen. Kul att det fungerade för dig också. Jag kan inte annat än instämma redan efter första behandlingen var jag också bättre och det var skönt att ligga och slappna av och lyssna på musik i 30 minuter och som sagt inga skadliga biverkningar heller. Jag kan absolut tänka mig att prova det igen om jag skulle behöva.