söndag, juli 27, 2008

kulturskillnader

Sverige är exotiskt på många sätt. Nu när det är riktigt behagligt väder är det inte ovanligt att man möter svenskar som klagar på värmen. Sen blir det kallt större delen av året och då kan man klaga på det också. Prata väder och då gärna klaga på vädret är ofta en succé om man vill inleda ett samtal med en svensk. Jag tillhör dom som verkligen gillar sol och värme och har inte det minsta emot vädret nu. Det får gärna fortsätta i flera månader för mig.

Jag har haft en kompis från Paris på besök och vi gick tillsammans och kollade på den gemensamma tvättstugan. Det var till och med så exotiskt att han tog med kameran. Nåt att visa för kollegor och vänner när han kommer tillbaka. Tydligen inte något vanligt fenomen i Frankrike. Jag har fått en och annan spanjor att höja på ögonbrynen när jag har pratat om svenska tvättstugor. Något liknade tror jag inte finns överhuvudtaget i Spanien och dom flesta vill ha sin egen tvättmaskin hemma. Däremot verkar inte torktumlare så vanliga i Spanien för överallt ser man tvätt hänga på balkonger , tak och ställningar ut från fönster.


ganska dålig bild på mina grannars tvätt på min spanska innergård

En annan sak som kan upplevas som exotiskt av många utlänningar är att svenskar så gott som alltid går ut på sin balkong och röker. Det kan vara -20 grader och blåst ute och bakom dom ligger lägenheten tom men man klär på sig ordentligt och går ut på balkongen för ett bloss ändå. Är det riktig kris kan man stå under fläkten. Nu röker jag varken på balkongen eller någon annanstans men jag skulle inte heller röka inne i lägenheten för en inrökt lägenhet känns inte så fräsch. I Madrid jagade jag alltid ut rökande vänner på balkongen och ingen protesterade. Så det är inte självklart att man bara kan tända en cigarett hemma hos någon bara för att man är utomlands. Men chansen att man får röka inne hos någon är betydligt större i Spanien än i Sverige.

I många länder skulle det uppfattas som lite märkligt att sitta tyst hos frisören under en klippning men det är helt i sin ordning i Sverige. Precis som att man kan gå in i en mindre affär utan att säga hej när man kommer , gå runt och titta lite och sen gå ut utan att säga hejdå. Något som nog skulle anses lite märkligt i södra Europa.

Så är det , det här med att vi svenskar precis som japaner tassar runt i strumplästen inomhus och hallen hos en svensk familj kan vara lika full av skor som ingången vid en moské. Precis som med rökning inomhus är det förstås inte självklart att behålla skorna på när man klampar in hos en spansk familj men det är betydligt troligare att man gör det än hos en svensk familj.

Naturligtvis generaliserar jag när jag skriver sånt här och inget sätt är mer rätt eller fel utan jag konstaterar bara att vi är olika. Då och då har jag skrivit om kulturskillnader men det har blivit lite dåligt med såna inlägg sen jag flyttade från Madrid. Ska försöka skriva såna lite oftare för det är kul att diskutera. Finns ju hur mycket som helst att ta upp också. Som sagt jag generaliserar alltid när jag skriver sånt här. Självklart vet jag att alla svenskar inte är lika , lika lite som alla spanjorer är det. Sånt här skriver jag mest på skoj och det är inte menat att ta alltför seriöst.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Det är roligt med vardagsbetraktelser som vi själva tycker är helt i sin ordning som kanske inte alls stämmer när man lämnar gränsen. Kul läsning.

Unknown sa...

Trevligt inlägg! Visst finns det skillnader och många gånger har jag tittat surt på folk som klampar omkring i min lägenhet med skor på. Likaså min man faktiskt, men nu hör det till saken att man i hans barndomshem (i Marocko) byter om till inneskor då man kliver innanför dörren. Skulle man sedan beträda en av mattorna tar man av sig skorna helt. Så funka det där... inga skor, eller för den delen smutsiga fötter/strumpor på mattorna.

Thérèse sa...

Annelih - tack , kul att du gillade inlägget. Jag skrev många såna här när jag bodde i Madrid för då var det mer uppenbart och lättare att skriva om. Men visst kan jag producera fler liknande inlägg även fast jag inte längre bor i Madrid. Gillar att skriva om sånt här

Sandbarnet - kul att du också gillade inlägget. Känner verkligen igen mig. Jag var inte heller så förtjust över att mina spanska vänner gick med skor inne hos mig. I köket där det var kakelgolv gjorde det inte så mycket men dom klampade glatt in på parketten i vardagsrummet också. Fast det var ju bara att acceptera när jag bodde där.

Anonym sa...

Jag får läsa mer i din blogg och försöka hitta de inläggen. Det är alltid roligt att läsa om hur det är att bo i ett annat land.

Thérèse sa...

Annelih - kolla under ämnen där finns kulturskillnader. ännu mer finns nog på min gamla blogg som finns länkad speciellt våren och sommaren 2006. Ska skriva fler såna här inlägg i framtiden. Har många icke-svenska vänner och diskuterar ofta sånt här och tycker det är kul att skriva om.

kontakt sa...

Min amerikanske pojkvän fann systemet att man bokar tid för tvätt mycket udda. I hans kåk går man bara ner och ser om det är ledigt. Undras om tvättstugebokning är något typiskt svenskt.