tisdag, april 22, 2008

cykling

Läste hos Blancaflor att hon saknade att cykla när hon bodde i Spanien. Det gjorde jag också ibland även om jag inte cyklade så väldigt mycket varken precis före min flytt till Madrid eller har gjort det efteråt. Men jag har en cykel som blev stulen i januari och kom tillbaka två veckor senare Från där jag bor och in till stan är det fina cykelvägar och inte särskilt långt. Uppsala har ju extremt många cyklister vilket kan göra det jobbigt att köra bil på vissa ställen , cyklisterna är snabba , är överallt kring bilen och verkar inte ha körkort/koll på trafikregler. Även i centrala Stockholm finns cykelvägar och många cyklister.

Så är det absolut inte i större städer i Spanien. Det finns inga cykelvägar och trafiken kan vara väldigt avskräckande att ge sig ut och cykla i. Många spanjorer gillar ändå att cykla men då ser man det mer som en sport och ett helgnöje. Det är inte som i Sverige där man cyklar till och från jobb eller skola på gamla rostiga cyklar eller ett stort åbäke med cykelkorg och allt. Kanske har cykeln inte ens växlar eller så är det en gammal hederlig treväxlad sak.

I Spanien köper man ultralätta tävlingscyklar med massor av växlar eller mountainbikes och ge sig ut och motionscyklar på landet på helgen. Många skaffar också likadana kläder som tävlingscyklisterna. Såna där färgglada kläder som är så tighta att dom ser ut att vara målade på kroppen.

Visst kan cykling vara en sport även i Sverige men dom flesta som cyklar gör det för att förflytta sig kortare avstånd i stan som till jobb , affär , krog eller något annat. Nu är det här ett sånt där generaliserade inlägg som det brukar vara när jag skriver om skillnader mellan spanskt och svenskt.

Inga kommentarer: