lördag, april 05, 2008

två gamla spanska hits

När jag pluggade i Sevilla i slutet för längesen var det en låt som ofta spelades på radion. Den var väl lite av en hit just då och alla som bodde i Spanien vid den här tiden känner säkert igen den. Vet inte om låten är så fantastiskt bra men den är inte heller dålig. Däremot har den egenheten att fastna i huvudet precis som många hits. Jag gick ofta ofrivilligt och nynnade på den och hörde andra på stan som gjorde det. Det är inte direkt en danslåt som spelas på discon utan mer en ballad. Tror att jag fortfarande kommer ihåg texten och kan sjunga med även om jag innan idag inte hört den på evigheter. Låten heter La Flaca.



När jag något år senare pluggade och jobbade i en bar i Cadiz i södra Spanien en sommar var det en annan låt som spelades överallt. Den var populär i baren där jag jobbade och dansades till på discon. Jag tror till och med att jag har den på en samlings-cd som jag köpte i Cadiz den sommaren. Den sommaren vann för övrigt en kille från Cadiz spanska Big Brother. Vilket fick alla Cadiz-bor att gå man ur huse och killen åkte i kortege genom staden och vinkade från rådhusets balkong. Han förekom sen flitigt i den spanska skvallerpressen men är idag säkert bortglömd. Fast det är ju en annan sak nu skulle det handla om musik. Låten La Bomba får mig att tänka på den där sommaren i Cadiz när jag blandade drinkar för en usel lön men blev oerhört bra på spanska eftersom det var få bargäster som pratade andra språk. Minns också ett kul dicso jag brukade gå på där den spelades flitigt. Den brukade också spelas i ett minitåg som åkte runt i staden och visade sevärdheter. Såg många barn som dansade till den.



Det här är förstås nostalgi för mig precis som många ser Anna Books ABC som nostalgi. Kanske inte världens bästa låtar men dom väcker minnen på något sätt.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Det är kul med såna låtar! Jag har också en massa glada minnen, speciellt till La Bomba, den sommaren/hösten flyttade jag till Barcelona. Idag får jag besök från Uppsala av en kompis som jag delade lägenhet med i BCN så jag ser fram emot en eftermiddag och kväll när vi ska lyssna på en massa spanska låtar som väcker minnen till liv :-)

Anonym sa...

Va snygg han sångaren i första låten hade varit om han klippt av sig håret!

Åååh jag älskar La Bomba. När jag var på Costa Brava 2001 spelades den låten HELA tiden. Den gör mig helt sjukt glad. Och det roliga är att alla mina kompisar älskar den - så när den kommer på fest dansar alla loss (fast det är nog bara jag som blir nostalgisk till den). Det är lite "Macarena"-känsla över den. :)

KARLAVAGNEN sa...

Diggar. Hojta om du vill ha spansk musik inköpt och skickad till dig!

Thérèse sa...

Anna - vad kul , visst kan vissa låtar verkligen väcka minnen till liv och det är kul att lyssna med någon man delar minnena med. Hoppas du och din kompis fick en kanonkväll med mycket spansk musik.

Johanna - Håller med det är lite Macarena-känsla över den. Jag har också dansat loss till den många gånger.

Karlavagnen - Tack , det är inte omöjligt att jag utnyttjar ditt erbjudande någon gång. Fast mest saknar jag spanska böcker. Finns här också men utbudet i den här stan är rätt dåligt både på biblioteket och bokhandlar

Petchie75 sa...

Hi hi, jodå även om jag inte har bott i Spanien så har jag lyssnat mycket på både La Flaca och La Bomba... i ITALIEN! Det är ju ett stort musikutbyte mellan de två länderna, många italienska artister spelar ju in sina skivor på spanska och vice versa... eller så lyssnar man på originalspråken! Jag gillar verkligen Jarabe de Palo (eller vad ha nu heter, La Flace-killen) men min spanske pojkvän gillar inte honom tyvärr!