tisdag, april 01, 2008

1 april

Idag är det som bekant 1 april och man ska passa på att lura och skämta med personer i ens omgivning. Bor man i Frankrike tror jag man ska försöka tejpa fast en fisk på ryggen på någon. Det är tydligen väldigt skojigt och den som får en fisk på ryggen utan att märka det kallas un poisson d'avril - aprilfisk.

Jag har väl inte ägnat mig åt att lura folk på väldigt många år och ingen brukar lura mig heller (vad jag vet) men tidningarnas aprilskämt undgår man ju inte. UNT (Uppsala Nya Tidning) hade idag ett skämt om att kommunen ska plantera höga växter framför Bror Hjorths staty Näckens polska som står utanför järnvägsstationen i stan. För det första som möter besökar som anländer med tåg är statyn och näckens minst sagt ögonfallande manliga organ på 60 centimeter. Statyn står i en fontän och det brukar planteras blommor runt men inte så höga att dom döljer den välutrustade näcken. Jag har inte tänkt så mycket på statyn men den stör mig absolut inte utan jag tycker den är ganska fin eller åtminstone mer fin än ful.





Statyn i två olika vinklar. På den översta syns det omtalade organet för den som är nyfiken.

Inga kommentarer: