onsdag, juli 22, 2009

Buzz och Emil

Det är 40 år sen månlandningen och en hel del om detta har visats på TV. Det finns en hel del teorier om att allt var en bluff och månlandningen är filmad i en amerikansk öken. Det var ju en sorts rymdkapplöpning mellan USA och Sovjet på 60-talet och visst kanske USA kan ha bluffat sin månlandning. Lite märkligt att ingen har varit där senare men nu är visst kinesiska taikonauter på väg. Oavsett vad man tror kan det vara intressant att läsa om the moon hoax och mer utförligt på engelska Det finns länkar att klicka sig vidare för den som är intresserad.

OM USA har varit på månen kan jag skryta med att vara släkt med en av astronauterna. Min ex-mans farmors flicknamn var Aldrin och hon var syssling till Buzz Aldrin den andra mannen på månen.

Visserligen kan man väl invända med att jag bara var ingift släkt och numera knappast släkt alls som skild även om mina barn fortfarnade är släkt med Buzz. Men ni som invänder är kanske såna som inte kallar er pappas brors fru för faster utan som farbrors fru. Titlar som farbrors fru , fasters man, morbrors fru, mosters man hör inte hemma i min vokabulär. Dom är alla faster, farbror, moster, morbror. Ingifta eller icke. Även en före detta morbros fru har titeln moster och dyker upp på släktkalas. Men det är i min släkt. Troligen också i alla spanska släkter. Mina spanska kompisar tyckte den skillnaden var skum.

En av mina kusiner är gift med en spanjorska och i höst kommer vi av olika skäl att umgås ganska mycket. Hon kallar mig kusin Therese. Sen hennes pappa dog har hon nästan inte pratat spanska och känner att hon tappat så vi ska öva när vi ses. Hennes spanska är väl så där om jag ska vara ärlig och hon behöver den för att hålla kontakt med spanska släkten.

Om ni nu inte köper att jag är släkt med Buzz Aldrin kanske ni godkänner mitt släktskap med killen som spelade Emil i filmerna på 70-talet. Han är numera vuxen, jobbar med data och är sen länge gift och har barn med min kusin. Vi är väl ändå släkt? Fast jag är släkt med Buzz också och kusinerna som inte helt biologiskt korrekt kan kallas kusiner är faktiskt också kusiner. Vi kallar aldrig varandra något annat.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vad kul att ha sådana kända släktingar, och vad speciellt att vara släkt (nåja) med en av de som varit på månen!
/Anna S.

Erica sa...

Vad du är härlig Thérèse! Jag håller med dig, varför detta behov av gränser!?! Jag kallar den man som är gift med min mammas syster för morbror och har alltid gjort det. Kusiner kan man vara med många och jag har även utökad familj imånga av mina vänner.

Thérèse sa...

Anna - ha ha visst , jag är väl kanske inte direkt släkt med månkillen (om dom nu har varit där) men med lite fantasi så... och varför skulle jag inte kunna vara släkt med min exmans farmors syssling...

Erica - Jag håller med. Jag har alltid blivit förvånad när kompisar har sagt min morbros fru , min fasters man och liknade. Jag har själv alltid kallat även fruar och män för moster och farbror..o.s.v. I Spanien skulle det varit helt normalt men i Sverige verkar det lite udda. Nu kallar jag inte kusiners fruar för kusiner i allmänhet men en av mina kusiner är gift med en gullig spanjorska som pratar perfekt svenska och kallar mig kusin Therese. varför skulle jag rätta henne och säga din mans kusin? Som sagt bättre att vara öppen än att ha alla dessa gränser

Snilleblixten sa...

KOLLA HÄR, obestridliga bevis för månbluffen:

http://blogg.aftonbladet.se/snilleblixten/2009/09/manbluffen-1969-1972-obestridliga-bevis-for-nasa-s-mankonspiration-dokument-och-video-analyser


Snacka om att NASA fejkade "månlandningarna"...