lördag, juli 04, 2009

ac eller element

Nu känns februaris kyla och novembers rusk långt borta för dom flesta svenskar. Jag tillhör ju dom som gärna tycker det kan vara så här varmt som det varit sista tiden året om. Jag har svårt för det svenska klimatet även om jag i övrig oftast trivs att bo i Sverige.

För ganska många år sen träffade jag en kvinna från egypten. Hon hade som ung gift sig med en svensk och flyttat till Sverige. Nu var hon änka och barnen vuxna men några tankar på att återvända till Egypten hade hon inte. Men saknar du inte solen och värmen undrade jag då vi satt och pratade samtidigt som höstregnet vräkte ner och det var ett par plusgrader utomhus.

Äh , det är som i Sverige fast tvärtom. Här sitter ni inne i värmen en stor del av året för det är för kallt. I Egypten sitter man inne en stor del av året vid sina luftkonditioneringar för det är för varmt att vara ute.

Nu har jag själv aldrig varit i Egypten men som historienörd tror jag att jag skulle älska det och jag tror jag skulle föredra egyptiskt klimat framför svenskt.

Inga kommentarer: