måndag, november 03, 2008

vikarierande Utan ord - El Escorial

Posted by Picasa


16 kommentarer:

Husbilen Credo sa...

Fint foto vackra målningar i taket.

Mitt foto är uppe nu.

Thérèse sa...

LottaM - Ja , El Escorial utanför Madrid är verkligen värt ett besök. Jag kommer nog inte att ha möjlighet att sitta så mycket framför datorn ikväll , har en massa annat som måste göras. Därför la jag upp Utan ord lite tidigare. Men jag ska kika på era foton senare eller imorgon så jag hoppas ni är med och lägger upp bilder och gärna lämnar en kommentar.

Della sa...

Vackert ser det ut.
Tack för att du vikarierar så vi har någonstans att göra av våra ordlösa bilder!

Anonym sa...

Är det jordglober som står på rad i korridoren?

Rajson sa...

Beundrar detta lika mkt som killen till höger!
Häftig miljö.

Anonym sa...

Stiligt, utan tvekan. Funderar på om målningen är gjord i taket... Eller om de har kunnar montera upp den på något sätt.

Resa med Herbert sa...

Hej!

Härlig bild med mycket ordlöst att titta på.

Solvarma måndagshälsningar från Irene

annette sa...

Behövs inga ord till en sådan vacker bild!

Nu är det "nästan" ordlöst hos mej!

Kram //annette

Ankan sa...

Skönt djup i bilden.

Ninni sa...

Vackra målningar ser det ut att vara och jordglober(?) i gången...någon slags bibliotek eller bara en korridor, mycket vacker sån isf...

Anonym sa...

Fantastiska målningar. En vanlig dödlig som jag kan nog inte förstå hur man kan åstadkomma sån't här. Tack för att du vikkar!

Thérèse sa...

Della - ja Escorial är både vackert och ganska stelt och dystert. Tack men det är Bara kul att vicka.

Abboren - det är det nog , jordglober över världen från 1500-1600-tal , kanske även 1700-tal tror jag. Finns en del rariteter där som till exempel den spanska nationalhjälten El Cids svärd.

Rajson - killen till höger är ingen bekant , bara en turist som råkade komma med, gott om turister där. Fast jag beundrade det lika mycket

Mia - oj det vet jag egentligen inte men skulle tro att man målade direkt i taket. Så gjorde man ju i Peterskyrkan t.ex. Man byggde väl en sorts ställning där konstnären fick hålla till och arbeta.

Solvarm - ja det finns en hel del att titta på i El Escorial , gott om böcker också , många som aldrig har tittats på och som står med ryggen inåt och inte får vändas har jag hört.

Annette - ska kika in hos dig och alla andra , har inte haft tid än bara.

Ankan - tack

Ninni - det är någont slags bibliotek tror jag , finnes otroligt mycket böcker där en del tydligen aldrig lästa. Här bodde också spanska kungar tidigare och en hel del är begravda i ett kapell i området. Tror det är tänkt att nuvarande kungen och drottningen ska begravas där med tiden men är inte helt säker.

Mariannlostinline - visst är det imponerande hur vackra vissa gamla byggnader kan vara. Den här är väl cirka 500 år gammal , väldigt stor och mäktig , men både vacker och lite stel och dyster på något sätt.

Anonym sa...

Så vackert... Jag kommer från Baskien i Spanien... Men det finns så mycket jag har missat. Så tack för att du visar skönheterna av den vackra Spanien.

Jah Hollis sa...

El Escorial är, som din bild visar, en sevärdhet av klass.
Mitt bidrag till veckans Utan ord är hämtat från en närmare belägen del av världen och från ett annat perspektiv.

Bengavoice sa...

Nu gör jag mitt första försök att klara mig utan ord. Jag har snuffat runt bland den brokiga blandningen av bilder som redan gjort sin tysta entré. Själv plockar jag fram en gigantisk målning på den stora blå duken, skapad av solen, naturen och en rad konstintresserade piloter.

Thérèse sa...

Jag ber om ursäkt att jag har varit så dålig på att surfa runt och kolla på era bilder. Har haft mycket annat och borde inte blogga heller. Men jag ska kika. Så kul att så många har varit med!

Ane - åh vad kul med en läsare från Spanien. Jag har bott där två år och älskar landet. Skriver mycket om Spanien och Baskien är ju så otroligt vackert.

Jah Hollis - finns mycket fint att visa som ligger närmare Sverige än El Escorial. Hade faktiskt tänkt ha en bild från Uppsala men den kommer kanske med nästa vecka istället.

Bengavoice - välkommen , kul att du är med. Jag är bara vikarie. Det är Pumans dotter (kika i mina länkar) som brukar hålla i Utan ord på måndagar men just nu är hon på rundresa i Sydamerika så jag rycker in några veckor.