onsdag, november 05, 2008

Grattis Barack , USA och världen

Jag hade inte tänkt skriva om det här men kan inte låta bli. Jag blev både tagen och glad över att USA i natt valde Barack Obama till ny president. Även glädjande att valdeltagandet blev ovanligt högt. Jag tror att Barack Obama kan bli den bästa presidenten USA haft på länge , kanske den bästa någonsin. Även om man inte ska ta ut något i förskott och med dom skyhöga förväntningar han har på sig finns risk för bakslag. Men förhoppningsvis kommer vi att se ett USA förändrat till det bättre både när det gäller inrikespolitiken och i relationer till omvärlden.

Trots att jag i mycket gillar Obama och instämmer med alla hyllningar finns det en del saker i hans åsikter som stör mig. Det som stör mig mest är att han är för dödstraff. Jag tycker att dödstraff aldrig är försvarbart. Jag har vänner från USA som säger att dom skäms över att deras land fortfarande har dödstraff. Jag tror och hoppas att USA i framtiden ska avskaffa dödstraffet. Jag kan tänka mig att ta en fika med Obama och övertyga honom att han har fel i just den frågan. Bara för honom att slå en signal när han har tid och lust så sätter jag på kaffe.

Men nu ska jag inte vara gnällig. Det är stort. Det är historiskt. Det är glädjande. Så grattis Barack Obama , USA och världen!

7 kommentarer:

Sara sa...

Jag blev också glad, mest för att jag var rädd för att Mc Cain skulle kunnat bli förenta staternas president...

Anonym sa...

Ingjuter hopp!!!

/ Niklas (fd Hans Ångest)

Anonym sa...

Heh, precis den där rubriken tänkte jag ha för mitt inlägg om samma ämne. Men nu behöver jag inte längre skriva inlägget, för du skrev precis det jag ändå skulle skrivit.. Tack för det! :)

Thérèse sa...

Sara - ja det hade varit mindre kul

Niklas - förhoppningsvis

Haydee - tack , men skriv du också och ha gärna samma rubrik. Jag kände mig lite gnällig som var tvungen att ta upp dödstraff när alla andra bara kommer med hyllningar men det är en viktig fråga anser jag.

Unknown sa...

Jag håller fullständigt med dig. Obama kan vara BRA för USA och världen. Dödsstraffet skulle jag aldrig kunna ställa mig bakom, men som man säger... step by step. MYCKET bättre än Bush lär han oavsett vara.

Hoppet har jag tött inpå. ag har precis flyttat till kusten mellan El Puerto de Santa Maria och den amerikanska basen i Rota, där Obama troligen och förhoppningsvis har samlat in en hel del röster.

Thérèse sa...

Sandbarnet - mycket bättre än Bush lär han absolut vara , det kan väl knappast bli sämre.... Jag har ju pluggat i dina trakter en sommar så jag känner till Rota. Har till och med varit där. Vet ju att Spanien är med i NATO eller OTAN som man säger på spanska men lite märkligt eller kanske ovant att bo i närheten av en amerikansk militärbas kändes det , fast jag träffade så gott som aldrig någon amerikansk soldat. Ändå är man ju medveten om att den finns där.

Per sa...

Slutet på 8 års elände som kamrat 4% sa och det ligger något i det. Vi får väl hoppas på förändringar på många områden, men tex den ekonomisk politiken är kanske lite skriven i vatten.