onsdag, november 12, 2008

amerikaner pratar omvärlden

Igår träffade jag en amerikan och han pratade lite om sina landsmäns dåliga koll på omvärlden. Något han tyckte var både komiskt och pinsamt. En bekant till honom hade frågat om svenskarna hade samma problem med vikingarna som amerikanerna har med sina urinnevånare (indianer). Bodde vikingarna i reservat i norr och hade det förekommit stider om land när svenskarna kom till Sverige?

Amerikanen jag pratade med gillade också att kolla på klipp på youtube där amerikaner pratar geografi eller om omvärlden i stort.

Jag gillar USA och amerikaner men det finns också sidor av landet som jag har svårt för. Folks bristande geografikunskaper kan vara lite kul att skämta om men samtidigt känns det som det ligger mycket ignorans bakom. Omvärlden är inte så viktig att man behöver bry sig om den. Nu gäller dettta naturligtvis inte alla amerikaner men generellt har man betydligt sämre kunskaper om omvärlden i USA än i Europa.

jag har tidigare skrivit om två amerikaner jag träffade i Spanien som inte tillhörde dom som hade mest koll. Inlägget finns här
Den amerikanska mannen jag pratade med igår delade också med sig av två favoritklipp på youtube där amerikaner pratar om världen. Även om den totala bristen på kunskap känns tragisk kan man inte låta bli att skratta och förfäras samtidigt.



2 kommentarer:

Sara sa...

De skämtar... väl? ;)

Thérèse sa...

Sara - man kan ju hoppas men jag tror tyvärr inte det. Dom amerikaner jag känner har bekräftat att det är så här illa.